עמוד:84

יהודים השתלבו בתפקידים בכירים גם במצרים תחת שלטונה של הח'ליפים הפאטימים ( עמ' . ( 36 אחד מהם היה פלטיאל , בן למשפחה מיוחסת מאיטליה , והוא מתואר " שליט על מצרים וממלכת ארמים עד ארם נהריים ובכל ארץ ישראל עד . "ירושלים מסופר עליו שהוא שימש גם שר הכספים וגובה המסים בתחום שלטונו של הח'ליף הפאטימי אבו תמים אל-מועיז , שכבש בשנת 952 את דרום איטליה וצפון אפריקה . קורותיו של פלטיאל ידועות לנו מהחיבור מגילת אחימעץ שכתב נכדו , אך יש חוקרים הטוענים כי מדובר בדמות ספרותית ולא בדמות היסטורית , וכנראה יהודים אחרים שמילאו תפקידים רבי חשיבות בחצר המלכות הפאטימית שימשו מקור ההשראה למחבר המגילה . אחד מהם הוא מנשה בן אברהם אל-קזאז , הממונה על ענייני הצבא הפאטימי בסוריה ובארץ ישראל בסוף המאה העשירית . למנשה הייתה השפעה רבה על המדיניות של הח'ליפים הפאטימים באזורים אלו . אלקזאז ניצל את מעמדו למען יהודי ארץ ישראל ומינה מהם פקידים , מזכירים וגובי מסים . גם בניו של מנשה היו פקידי ממשלה ושרים וזכו למעמד גבוה בח'ליפות . מן המחקר החצרנים היהודים הן בימי השלטון האמיי והן בימי שלטון הממלכות ] נסיכויות מוסלמיות עצמאיות שקמו בספרד במאה האחת עשרה [ מצויים היו בספרד הנאמנים האישיים של השליטים , בודדים שנשאו חן וחסד בעיני השליטים , דוגמת חסדאי אבן שפרוט ושמואל הנגיד , שקהילות נעזרו בהם לשם תפקודן הסדיר . [ ... ] התלות הרבה של המיעוטים בחצרנים , שזוהו עם השלטון , גרמה לכך שבימים שבהם התערער מעמדו של שליט נפרע ההמון מבני המיעוטים ( למשל הפרעות בגרנדה בשנת . ( 1066 ( מ' בן-ששון , "ההנהגה העצמית של היהודים בארצות , "האסלאם בתוך : קהל ישראל : השלטון העצמי היהודי לדורותיו , כרך ב , עמ' ( 15–14 ברור , שבכל מקום יימצא יהודי , בין אם הוא ממשפחה ותיקה במקום בין אם הוא חדש שמקרוב בא , שינהל , משא ומתן בעניינים אלה ] אכסון המלך ופמלייתו [ או ישמש ספק לכתר ] לשלטון , ] למשל , ועל ידי כך יבוא במגע עם המלך או עם שריו . מכאן עד לחצרנות אך צעד אחד בלבד . [ ... ] ואם אומרים אנו שהיה כאן פתח למגע הרי נראה לימים , שניידות זו של חצר המלך והליכתו ממקום למקום , כאשר נמצאים עמו גם חצרנים יהודים וגדולי מלכות יהודים בהיותם משמשים באדמיניסטרציה המלכותית ] בתפקידי מנהל , ] היא היא שהיתה בעוכריהם של ] הכשילה את [ אותם חצרנים . הללו מנותקים היו מעמם ומסביבתם היהודית , וניתוק זה פתח פתח לפריצות במנהגים ואורח חיים שהיה לרועץ ] למכשול [ להם . ( ח' ביינארט , קבוצות עילית ושכבות מנהיגות בתולדות ישראל ובתולדות העמים , עמ' ( 57 . 1 מה היו הגורמים לעלייה במעמדם של החצרנים ומה היו הגורמים לירידתו ? . 2 כיצד הניידות של חצר המלוכה השפיעה על זהותם היהודית של החצרנים ? . 3 מה הייתה השפעתם של החצרנים על החברה היהודית ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר