עמוד:81

הישיבות יורדות ממעמדן מעמדן של ישיבות בבל התערער גם בעקבות התפתחותם של מרכזים חדשים בצפון אפריקה ובספרד ( מפה , 7 עמ' . ( 78 התפתחותם של המרכזים החדשים התאפשרה על רקע פעולתם של הגאונים להפיץ בקהילות את התלמוד וההלכה . החכמים בקהילות המקומיות למדו את תשובות הגאונים , ובהדרגה התמעטו השאלות שנשלחו לבבל . בצד הידענות בתורה סיפקו המרכזים המקומיים שירותים דתיים לקהילות הסמוכות ועזרו בייצוג הקהילות לפני רשויות השלטון המוסלמיות . על התפתחות המרכזים החדשים השפיעו גם גורמים חיצוניים , ובראשם התפוררות הח'ליפות העבאסית ( עמ' . ( 36 הפיצול הפוליטי והריחוק הגאוגרפי הביאו להיחלשות הקשר עם המרכז הבבלי ועם המרכז הארץ-ישראלי ולעלייתה של הנהגה מקומית . לכך נוספו בשנת 998 רדיפות מצד השלטונות : ראשי ישיבת פומבדיתא רב שרירא גאון ובנו רב האי גאון נחשדו בקשירת קשרים עם ארצות אויב – רכושם הוחרם והם נאסרו . רב האי גאון זוכה בסופו של דבר ועמד בראש הישיבה עד פטירתו בשנת . 1038 עם מותו חדלו הישיבות לשמש מוסד הנהגה מרכזית ותקופת הגאונים הסתיימה . הישיבות אמנם המשיכו להתקיים , אבל חשיבותן פחתה ; ויהודים רבים עזבו את בבל ועברו לאזורים אחרים בעולם המוסלמי – בצפון אפריקה ובספרד . תלמידי חכמים מהגרים לצפון אפריקה ולספרד בקרב המהגרים לצפון אפריקה ולספרד היו גם תלמידי חכמים , והם הקימו מרכזי תורה במקומות שהגיעו אליהם . אחד הסיפורים הקשורים בייסודם של המרכזים החדשים הוא על ארבעת השבויים - ארבעה תלמידי חכמים , שיצאו כנראה מאיטליה : הספינה נטרפה בים והם נשבו , וכעבור זמן נפדו על ידי הקהילות היהודיות . על שלושה מהחכמים מסופר שהקימו ישיבות בקירואן , בקורדובה ובמצרים , ואליהן נהרו תלמידים מרחבי האימפריה המוסלמית , ושמו של החכם הרביעי אינו ידוע . לדעת חוקרים אין לקבל סיפור זה כפשוטו – שכן בצפון אפריקה ובספרד היו ישיבות עוד לפני הגעתם של השבויים , וכן משום שהאישים המוזכרים בסיפור לא חיו באותה התקופה ; אך גם הם מסכימים כי הסיפור משקף את התהליך של צמיחת מרכזים חדשים . אחד החכמים בסיפור על ארבעת השבויים היה רבי חושיאל בן אלחנן , שחי בסוף המאה העשירית ותחילת המאה האחת עשרה . הוא עמד בראש בית המדרש בקירואן ונודע בפיתוח שיטות לימוד חדשות שהתבססו על התלמוד הירושלמי ועל מדרשי ההלכה כמקור לקביעת הלכה . בנו רבנו חננאל היה הראשון שכתב פירוש שיטתי לתלמוד הבבלי . מרכזים חדשים מתפתחים באימפריה המוסלמית פירוש רבנו חננאל < בפירוש ריכז רבנו חננאל את הכללים לפסיקת ההלכה לפי התלמוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר