עמוד:56

שאלות לסיכום הסעיף : המעמד המשפטי של היהודים ( עמ' ( 56-53 . 1 ציינו את הזכויות שהוענקו ליהודים בפריווילגיות ומיינו אותן לתחומים . . 2 מה הייתה משמעות המושג " משרתי ? "האוצר מה דומה ומה שונה בין מעמד " משרתי האוצר" של היהודים לבין מעמדם של האיכרים ? . 3 אתם כתבים בעיתון יהודי בעיר פולדה . כתבו ידיעת חדשות המודיעה על פרסום הפריווילגיה של פרידריך השני . ציינו בכתבה את היתרונות והחסרונות במעמד " משרתי . "האוצר רבי מאיר בן ברוך מרוטנבורג , המהר"ם מרוטנבורג – ( 1293–1215 ) היה מחכמי ישראל באשכנז . 1286-ב הוא נכלא בהוראת קיסר גרמניה בעקבות ניסיונו לעלות לארץ ישראל . הקיסר דרש סכום עצום תמורת שחרורו , והמהר"ם סירב לכך שהקהילה היהודית תפדה אותו , כדי למנוע מאסרים של רבנים בעתיד . רק שבע שנים לאחר מותו נפדתה גופתו על ידי יהודי עשיר , ובתמורה לכך זכה העשיר להיקבר ליד קברו של המהר"ם . היהודים נחשבים למשרתי האוצר במאה השתים עשרה החלו להופיע בפריווילגיות ביטויים שציינו את שייכותם של היהודים למלך . לדוגמה , בפריווילגיה משנת 1157 נאמר על יהודי וורמס שהם " שייכים לחצר המלכותית ולבית . "האוצר המשמעות של משפט זה הייתה שהם זכו לחסותו של המלך . השייכות של היהודים למלך והתלות בחסותו קיבלו משנה תוקף בפריווילגיה שהעניק הקיסר פרידריך השני 1236-ב ליהודי העיר פולדה ( עמ' . ( 63 הפריווילגיה חזרה על ההטבות שהעניקו קודמיו – ובהן הגנה מלאה על הרכוש , חופש תנועה ואוטונומיה משפטית – אבל בפעם הראשונה כונו שם היהודים " משרתי האוצר . "שלנו הפרשנות שניתנה לביטוי בפריווילגיה הייתה שיחס טוב ליהודים פירושו הענקת כבוד לקיסר ושפגיעה בהם משמעותה פגיעה בו . המושג משרתי האוצר מקורו במילה הלטינית – " , "משרת והיא שונה מן המילה הלטינית – ( servi ) " ; "עבד כלומר אין פירושו עבדות אלא היעדר חירות . מאחר שרוב האנשים בימי הביניים לא היו חופשיים , אלא חייבים בנאמנות לסמכות שמעליהם , אין לראות במעמדם זה של היהודים שינוי לרעה או השפלה . זאת ועוד , מעמד משרתי האוצר של היהודים היה עדיף על מעמדו של האיכר הנוצרי בימי הביניים , שכן היהודים זכו להגנה מאת המלך , ובניגוד לאיכרים יכלו לחיות בכל מקום שרצו . אף היהודים לא התלוננו על מעמדם זה כפי שהעיד המהר"ם מרוטנבורג : " היהודים אינם מכודנים להתחייב בכל מקום שהם ] חייבים להתגורר במקום מסוים , ] כמו שהגויים מכודנים ] ... [ אלא רואים אותן כמו שהם בני חורין שירדו מנכסיהם ולא נמכרו ממכרת . "עבד ( שו"ת מהר"ם בר ברוך תתרא ) בחיי היום-יום הייתה למעמד משרתי האוצר משמעות שונה בכל אחת מארצות אירופה . בגרמניה הפרשנות העיקרית הייתה הגנה מטעם המלך ; ובאנגליה פירש זאת המלך כשליטה מוחלטת שלו על היהודים . במקומות אחרים , לדוגמה בצרפת , המשמעות הייתה השוואת מעמדם של היהודים לאיכרים מבחינה זו שהם נחשבו לרכושו של המלך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר