עמוד:37

המוסלמים מכריזים על מלחמת קודש בצלבנים כשהחלו מסעות הצלב ( עמ' ( 16 העולם המוסלמי לא גילה בהם עניין מיוחד . אמנם העולמאא – חכמי הדת – התריעו לפני השליטים על הסכנה הנשקפת לאסלאם , אולם השפעתם הייתה מועטה : המוסלמים לא התייחסו לצלבנים כאל אויב דתי , ולא אחת שליטים מוסלמים שיתפו פעולה עם הצלבנים נגד מוסלמים אחרים . שינוי בגישה של המוסלמים כלפי הצלבנים התרחש בימיו של המצביא הסלג'וקי זנגי , ששלט בשטחים נרחבים בסוריה ובצפון עירק . בשנת 1144 החל זנגי לדחוק את הצלבנים מאזור אנטיוכיה וכבש את רוזנות אדסה ( מפה , 2 עמ' . ( 17 מבחינת המוסלמים כיבוש אדסה היה תחילתה של מלחמת קודש נגד הנצרות . צלאח א-דין מנצח את הצלבנים המאבק של המוסלמים נגד כיבושי הצלבנים במזרח הגיע לשיאו בימיו של צלאח א-דין , ( 1195-1137 ) בן למשפחה שסייעה לשליט הסלג'וקי זנגי ולבנו נור א-דין במלחמותיהם . צלאח א-דין שימש וזיר ( שר ) במצרים מטעמו של נור א-דין , ועם מותו של נור א-דין בשנת 1174 היה לשליט מצרים . צלאח א-דין ראה בגירוש הצלבנים מארץ ישראל שליחות דתית וניהל תעמולה שהדגישה את קדושתה של ירושלים . נוסף על כך הוא ביקש לכבוש את ממלכת הצלבנים וליצור רצף טריטוריאלי בין סוריה למצרים , שבה שלט . בתחילה נלחם צלאח א-דין בצלבנים בעבר הירדן ובגליל . לא אחת הוא הובס , והצלבנים אף הצליחו להעביר את המלחמה לשטחים ששלט בהם – אבל 4-ב ביולי 1187 ניצחו כוחותיו של צלאח א-דין את הצלבנים בקרב שנערך בקרני חיטין , ליד טבריה . המוסלמים היו מרוכזים מדרום לשדה הקרב , ואילו הצלבנים התקדמו ממערב למזרח והקשתים המוסלמים ירו בהם . הצלבנים היו מותשים מהחום הלוהט של הקיץ ונחלו תבוסה מוחצת - כמעט כל צבאם הושמד ; אך גם מהלכיו הצבאיים של צלאח א-דין , שידע לנצל את עדיפותו המספרית ואת תנאי השטח , תרמו לתוצאות הקרב . התמודדות האימפריה המוסלמית מול הנצרות קרב קרני חיטין , ציור מן המאה החמש עשרה . 1 אתרו במפת ארץ ישראל את קרני חיטין . . 2 מה מרשים אתכם בתמונה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר