עמוד:30

שאלות לסיכום הסעיף : המעמד הדתי של השליטים ( עמ' ( 30-28 . 1 כיצד התואר ח'ליף מבטא את הזיקה למוחמד ? . 2 מה היו התנאים לבחירת הח'ליף ? הדגימו . . 3 מה היו תפקידיו של הח'ליף ? מיינו אותם להיבטים שונים . . 4 אילו שינויים חלו בתואריו של הח'ליף וכיצד הם באו לידי ביטוי בתפקידיו ? . 5 במקורות המוסלמיים מופיעים סיפורים רבים על הח'ליף עומר . לדוגמה , מספרים שאחד האנשים שאל את שכנו של עומר אבן אל-ח'טאב מתי אפשר להיכנס לביתו של הח'ליף . על כך ענה השכן : אין לו דלת ולא שער . אחרי שהוא מתפלל הוא יושב בביתו , ומי שרוצה בא ומדבר אתו . מה אפשר ללמוד מהסיפור על התכונות שהמאמינים המוסלמים רצו לראות בח'ליף ? שיעה – קיצור של "סיעת . "עלי ייסוד השיעה מיוחס לבנו של עלי , חוסיין , שהוא ושבעים מבני משפחתו נרצחו בקרב בעיר כרבלא שבעירק על ידי בנו של מועאויה . לזכר הירצחו של חוסיין השיעים מציינים את חג העאשוראא . השיעים מאמינים כי שושלת בני עלי נמשכה עד הדור השנים עשר , וכי הצאצא השנים עשר נעלם אך הוא עתיד לשוב ולאחד תחת שלטונו את כל המוסלמים . סונה – המילה "סונה" מציינת אוסף של מסורות המתארות את הרגלי החיים של הנביא מוחמד , אמרותיו והטקסים הדתיים שנהגו הוא ומאמיניו הראשונים לקיים . כל מוסלמי מצווה לחקות מנהגים אלו ולדבוק בהם . רוב המוסלמים הם סונים . לעומת רוב המוסלמים היו גם קבוצות של מוסלמים שלא הכירו בחוקיות שלטונם של שלושת הח'ליפים הראשונים וטענו כי רק עלי אבן אבו טאלב , ( 661–656 ) שהיה בן דודו של מוחמד וחתנו , ראוי לרשת אותו , ולא קודמיו בתפקיד . תומכיו של עלי התארגנו בקבוצה בשם שיעה , ובהדרגה היא הפכה מתנועה פוליטית שנאבקה על תפקיד הח'ליף לתנועה דתית שהיו לה אמונות ודעות משלה . הייתה זו ראשיתו של פיצול מדיני ודתי בין האסלאם השיעי לבין האסלאם שאימץ את הסונה , והקרע ביניהם לא התאחה עד היום . שאלת הירושה של הח'ליפות עוררה מלחמות בין עלי לבין משפחת אומיה , אחת המשפחות המיוחסות במכה . ראש המשפחה , מועאויה אבן אבו סופיאן , הכריז על עצמו שהוא הח'ליף וייסד את שושלת בית אומיה ( שלטה כתשעים שנה , עד שנת . ( 750 נגד שלטון בית אומיה פרץ מרד ובעקבותיו עלתה לשלטון משפחת עבאס , מצאצאי דודו של מוחמד . שושלת בית עבאס שלטה ברוב שטחיה של האימפריה המוסלמית במשך כחמש מאות שנה , משנת 750 עד שנת . 1258 שנות שלטונם של ארבעת הח'ליפים הראשונים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר