עמוד:6

הקדמה המושג " ימי הביניים" נקבע על ידי היסטוריונים שחיו במאה החמש עשרה . הם חילקו את תולדות אירופה לשלוש תקופות היסטוריות גדולות : העת העתיקה , שזוהתה עם העולם היווני והרומי ; העת החדשה , התקופה שלהם , שאותה זיהו עם התפתחויות בתחום המדע ועם פריחה של הספרות והאמנות ; ואת אלף השנים בין שתי התקופות האלה , מן המאה החמישית לסה"נ עד למאה החמש עשרה בערך , הם כינו ימי הביניים , משום שהיו בעיניהם תקופת ביניים חסרת חשיבות . תפיסה זו אינה מקובלת בימינו , שכן בימי הביניים היו התרחשויות חשובות – בין היתר קמו אוניברסיטות , נכתבו חיבורים מדעיים , הומצאו חידושים טכנולוגיים והתגבשו שפות הדיבור . המאפיינים של ימי הביניים בהיסטוריה של עם ישראל שונים משל העמים האחרים , אך משותפת להם מרכזיותה של האמונה הדתית . את ראשיתה של תקופת ימי הביניים בהיסטוריה של עם ישראל מקובל לציין במאה השביעית עם עליית האסלאם , ואת סיומה במאה השבע עשרה . בתקופה זו חי רוב רובו של העם היהודי במסגרת מדינית אחת – האימפריה המוסלמית . שאר היהודים חיו בארצות ששלטה בהן הדת הנוצרית . מציאות זו , של חיים תחת שלטון של האסלאם או של הנצרות , השפיעה על חיי היהודים ועיצבה את הזהות היהודית ואת היצירה הרוחנית . בתקופת ימי הביניים היה לאמונה הדתית מקום מרכזי עד כי יש המכנים אותה " תור . "האמונה מרכזיות האמונה הן בארצות הנצרות והן בארצות האסלאם באה לידי ביטוי במבנה החברתי , ביחסים בין הכנסייה לקיסרים , ביחסים בין הח'ליפים לחכמי הדת , וכן בתחומי היצירה והתרבות . ספר הלימוד יסייע לכם להבין מה היה היחס העקרוני של הנצרות ושל האסלאם ליהודים , כיצד הוא בא לידי ביטוי בימי הביניים ומה היו הגורמים לסטייה של השליטים מעקרונות הדת . לשם כך הספר בוחן את השאלות כיצד צברו הנצרות והאסלאם כוח פוליטי ומה היו המוסדות שבאמצעותם חיזקו הדתות את כוחן . הספר בוחן גם את האופן שבו התמודדו היהודים עם היותם מיעוט דתי בחברת הרוב הנוצרית או המוסלמית . שמירת המצוות ולימוד התורה היו ערכי יסוד בחברה היהודית , ותלמידי החכמים היו שותפים בהנהגת הקהילות . הספר מתאר את האופן שבו התנהלו החיים היהודיים במסגרת הקהילה , את האמצעים שסייעו בשמירת הזהות היהודית ואת התקנות שעיצבו את חיי היהודים ונתנו מענה לקשיים שהתמודדו עמם . בצד כל אלה היו היהודים מעורבים בפעילות הכלכלית במדינות שחיו בהן , דיברו את שפת הסביבה וגם הכירו היטב את תרבותה . בהשפעת הפריחה התרבותית בחברה הסובבת ומתוך אתגרי הקיום פרחה בימי הביניים יצירה יהודית רבת גוונים : פרשנות למקרא ופרשנות לתלמוד , פסיקת הלכה וספרי שו"ת , פיוט ושירה , פילוסופיה וספרות מוסר . יצירות אלו משמשות עד היום מקור ליצירה תרבותית ובסיס ללימוד ולהגות דתית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר