עמוד:16

סיכום שואלים : אילו מהלכים נקטנו כדי להתגבר על קשיים בטקסט ? ( שיחה על נושא הטקסט , צפייה מקדימה בסרטון , חלוקה לקטעים ומתן שם לכל קטע , ' קריאה מפרקת' של פסקה ) צפייה חוזרת בסרטון לשיקול דעתה של המורה הסרטון משלים את המידע הנמצא בשלוש הפסקות הראשונות של הכתבה ( ההיסטוריה של האתר ) ובפסקה האחרונה ( תכניות לעתידו של ההר . ( אנו מציעים לשקול לשלב לקראת סיום היחידה צפייה נוספת בסרטון . לקראת הצפייה אפשר להעלות לדיון את השאלות האלה ( או כמה מהן : ( - מה המטרה של הטקסט ושל הסרטון ? - מהו הקשר בין הסגיר של הטקסט לסרטון ? - איזה חלק של הטקסט מתאים בתוכנו למידע שבסרטון ( או שאלה הפוכה ?( - האם ברורה עמדת היוצר / כותב בכתבה ובסרטון ? בעקבות הצפייה בסרטון אפשר להשוות את כותרת הטקסט , , "חירייה" לשם הסרטון , "הר השינוי , "הגדול ולברר איזה שם נותן יותר מידע , עוזר להבין במה מדובר . פסקת הסיום בדרך כלל בפסקת הסיום הכותב מסכם את עיקרי הדברים הקשורים לנושא שהטקסט מספר עליו , ולעתים הוא מעלה רעיונות והמלצות לדרכי פעולה בהמשך . הכוונה בקריאת הפסקה האחרונה בטקסט זה היא לבדוק עם התלמידים את הקשר בין פסקת הסיום לבין השאלה המכוונת לקריאת הכתבה , ואת הקשר בינה לבין שם היחידה - ממטרד למשאב . מציאת הקשרים האלה יכולה להוות סיכום לדברים שנאמרו בכתבה . במליאה קוראים את פסקת הסיום . חוזרים לשאלה שניתנה לפני קריאת הטקסט : 'איזה רעיון מבין רעיונות האמנים נראה לך , 'ולמה ושואלים : האם הרעיון שמצא חן בעיניהם התקבל ? האם רעיון אחר התקבל ? מסבירים לילדים שלפעמים לכתבות יש כותרת משנה . מצביעים על שם היחידה - ממטרד למשאב - ושואלים אותם אם לפי פסקת הסיום אפשר להגיד ששם היחידה יכול לשמש ככותרת משנה לכתבה . מבקשים מהם להצביע על משפטים בפסקת הסיום שיכולים לתמוך בתשובתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר