עמוד:13

אסטרטגיות לקריאה של טקסט מידע בד"כ טקסט מידע הוא טקסט דחוס , כלומר הרבה משפטים בטקסט מביאים הרבה מידע חדש , ללא פירוט או הסבר שיקלו על הקורא . חוסר העודפות מאלץ את הקורא להשלים בעצמו פערי מידע שנוצרים במהלך הקריאה . בנוסף לכך , במקרים רבים הטקסט כולל מספר רב של מונחים , שמות מקומות , אנשים , וכן מבנים לשוניים אופייניים לטקסט מידע שיוצרים דחיסות , כמו : אזכורים , כינויים חבורים , פעלים המופיעים בסביל או בלשון סתמי . אנו מציעים כאן הוראת אסטרטגיה של קריאה 'מפרקת' של טקסט מידע דחוס : לפרק את הפסקה למשפטים , לקרוא כל משפט בנפרד תוך מתן תשומת לב לנקודה כסמן לציון סוף המשפט . אף שזהו סימן הפיסוק הבסיסי ביותר , מסתבר שתלמידים מתקשים להבין את המשמעות של סימן פיסוק זה ( עפ"י פרופ' דורית רביד ) ולהתמודד עם הקשיים שכל משפט מזמן . בפסקה שעליה נדגים את האסטרטגיה בחרנו להתייחס לשלושה היבטים בטקסט - מונחים לא ברורים , מילות קישור ואזכורים - ולהדגים את הטיפול בהם במהלך הקריאה . אחרי התייחסות להיבטים אלו , יש לנסח את המידע העיקרי בפסקה ולקשור אותו אל המשפט / ים שלפניו . בדרך זו נוכל לבדוק שאנחנו קושרים את המידע החדש אל המידע הקודם בטקסט , וביחד יוצרים רצף של הבנה כוללת . בפעילות הבאה נקרא את הפסקה הראשונה בטקסט , כדי להדגים את אופן הפעולה המוצע . כשמדובר בפסקה ראשונה בטקסט , הקושי מתעצם , כיוון שאין לקורא אפשרות לחזור אחורנית אל פסקות קודמות ולמצוא מידע קודם שאליו אפשר לקשר את המידע החדש . בפסקה זו כדאי לשים לב למילות הקישור , למילים הקשורות לזמן , ולחזרות לקסיקליות ( יודגם בהמשך . ( במליאה קוראים יחד את המשפט הראשון ( עד לפני כשישים שנה רוכז כל הזבל של אזור תל אביב בקרבת העיר יפו , ( . מבררים שכל המילים ברורות והתוכן ברור . קוראים יחד את המשפט השני ( באותן שנים אנשים יצרו הרבה פחות אשפה מהיום , ובכל זאת הפכה המזבלה העירונית ההיא למטרד של לכלוך וריחות רעים , ( . ומבררים : מה הכוונה ב 'אותן , 'שנים לאילו שנים מתכוון הכותב ? ( כדי לענות , חוזרים אל המשפט הראשון : ' עד לפני כשישים . 'שנה כלומר , הכוונה היא לשנים שהיו לפני יותר משישים שנה . שואלים : מה זאת מזבלה ? מי זו 'המזבלה העירונית ? 'ההיא המילה 'ההיא' רומזת למזבלה שכבר הוזכרה , אבל אין במשפט הראשון מילה כזו . יחד עם זאת , מדובר במשפט הראשון במקום שבו 'רוכז כל הזבל של אזור תל , 'אביב ואפשר לכן להסיק שזו המזבלה שעליה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר