עמוד:12

חלוקת הטקסט כאמצעי להבנה החלוקה של הטקסט לחלקים עשויה לתרום להבנת הטקסט - היא מצביעה על נושאים שונים בטקסט ומסייעת בראיית הרצף של הטקסט . לשם מתן כותרת משנה לכל חלק יש לערוך הכללה . יצירת ההכללה ממקדת את הקוראים בעניין המרכזי באותו החלק , ובכך מסייעת גם בהבנה הכוללת של הטקסט . אפשר לחלק את הטקסט הזה בכמה דרכים . נציג פה שתיים מרכזיות : חלוקה לשני חלקים : החלק הראשון - מתחילת הטקסט ועד סוף הפסקה השלישית ( ההיסטוריה של אתר חירייה . ( החלק השני - מתחילת הפסקה הרביעית ועד סוף הטקסט ( ההצעות של האמנים והמידע על מה שעלה בגורלן . ( חלוקה לשלושה חלקים : החלק הראשון - מתחילת הטקסט ועד סוף הפסקה השלישית ( ההיסטוריה של אתר חירייה ) , החלק השני - משם ועד סוף הפסקה השביעית ( ההצעות של האמנים , ( החלק השלישי - משם ועד סוף הטקסט ( סיכום . ( במליאה מסבירים לתלמידים שבמטרה למקד את הנושאים השונים בטקסט ולעקוב אחרי הרצף שלו , עליהם לחלק את הטקסט לחלקים עפ"י הנושאים השונים שהם מוצאים בו , ולתת כותרת משנה לכל חלק . כותרות המשנה הן למעשה הכללות שהילדים יוצרים למה שכתוב בחלקים השונים , הן מכריזות בכמה מילים מה הנושא של החלק שיבוא מתחתן . בקבוצות התלמידים מחלקים את הטקסט לחלקים , עפ"י הנושאים השונים שהם רואים בטקסט , מנמקים את החלוקה ומציעים כותרת משנה לכל חלק שקבעו . במליאה הקבוצות מציגות את ההצעות שלהן לחלוקת הטקסט ומנמקות . הערה דידקטית : אם הקבוצות לא יציעו כמה חלופות לחלוקת הטקסט , כדאי להציג להם חלופה נוספת , ולו רק כדי להציג פרשנות אחרת . רושמים את כותרות המשנה שנתנו הקבוצות לחלקים השונים ובוחנים אם הן באמת מכלילות . בהחלט רצוי להגיד שיכולים להיות ניסוחים שונים לאותה הכללה , ואם הכותרת אכן מכלילה את מה שנאמר בקטע - הרי היא טובה ומתאימה . שואלים : כיצד החלוקה לחלקים מסייעת לקריאה ? כיצד מתן שם לחלקים יכול לסייע ? משוחחים : איזו חלוקה מקלה עלי ומדוע ( כל לומד והדרך שלו . ( השיחה הזאת לא תביא בהכרח למסקנות חד משמעיות , אבל עצם המחשבה על כך תתרום להבנה בקריאת טקסטים בהמשך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר