עמוד:9

הכנה לקריאת הטקסט - צפייה בסרטון לפני קריאת הטקסט אנחנו מציעים פעילות מטרימה : בירור מידע על הנושא שבו עוסק הטקסט ( חירייה ) באמצעות צפייה בסרטון . כדאי להסביר לתלמידים שלקראת קריאה של טקסטים מידעיים בנושאים שאיננו מצויים בהם כדאי להקדים ולאסוף מידע כי בהרבה מקרים הטקסטים האלה מניחים שיש לנו ידע מוקדם שאולי אין לנו באמת . הרחבת הידע בנושא החדש מקלה את ההבנה של הטקסט שעומדים לקרוא . במליאה מסבירים שאנחנו עומדים לקרוא טקסט מידע על חירייה שהתפרסם בגיליון של כתב העת . "עיניים" שואלים את התלמידים מה הם יודעים על חירייה ? האם שמעו על המקום או ביקרו בו ? אם יש תלמידים שביקרו באתר הם מוזמנים לשתף בחוויות שלהם מהביקור . מסבירים לתלמידים שכדי לקבל מידע על מה שקרה בחירייה במהלך השנים האחרונות , נצפה בסרטון "הר השינוי הגדול" ביוטיוב ( יש גרסה באנגלית וגרסה בעברית . ( הערה דידקטית : בסרטון הקצר ( כשתי דקות ) יש מגוון רחב של אמצעים חזותיים ושמיעתיים וקשה לדלות ממנו את הרקע לטקסט שיקראו בהמשך מצפייה אחת בלבד . לכן אנו מציעים שני מהלכי צפייה ברצף : צפייה ראשונה לשם התרשמות ראשונית , ומיד אחריה צפייה נוספת , המלווה במשימת צפייה . במליאה צופים יחד בסרטון . משוחחים : מה נראה מפתיע , חשוב ( מרכזי , ( מעניין במיוחד במידע שמציג הסרטון . צופים בסרטון פעם שנייה כדי לענות על השאלה : למה הסרטון נקרא "הר השינוי ? "הגדול בזוגות כותבים מה היה באתר חירייה פעם ומה יש בו היום ( אפשר להכין טבלה . ( עונים בכתב על השאלה : מדוע הסרטון נקרא "הר השינוי ? "הגדול כותבים שאלות שהתעוררו עקב הצפייה , לדוגמה : - מה זה "האזור ? "הזה איפה זה נמצא ? - למה הגזים הנפלטים מההר מסוכנים ? - למה הציפורים מסוכנות ? - מי החליט לסגור את האתר ? - לאן מעבירים את הזבל עכשיו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר