עמוד:15

בקבוצות מחלקים את הכיתה לקבוצות , וכל קבוצה מקבלת תת-פרק מתוך הפרק ( חקלאות , תעשיה , תיירות ותחבורה : ( קבוצה מס : 1 קריאה של תת הפרק : החקלאות בארצות הים התיכון ( עמודים ( 65-60 קבוצה מס' : 2 קריאה של תת הפרק : התעשייה בארצות הים התיכון ( עמודים ( 69-66 קבוצה מס' : 3 קריאה של תת הפרק : התיירות בארצות הים התיכון ( עמודים ( 71-70 קבוצה מס' : 4 קריאה של תת הפרק : הים התיכון כנתיב תחבורה ( עמודים ( 73-72 הערה דידקטית : כל קבוצה מכינה תרשים הקושר בין פריטי מידע בטקסט כמו התרשימים שהוכנו עד כה , גם התרשימים שיוכנו מבוססים על מבנים של הכללה ופירוט בטקסט . אנו מציעים שהמורה תעבור בין הקבוצות ותסייע לתלמידים בהכנת התרשים . מכיוון שתת הפרקים אינם שווים באורכם , אפשר לשבץ את התלמידים לקבוצות בהתאמה ליכולת הקריאה שלהם . לדוגמה : בחלק הראשון ( החקלאות ) הטקסט ארוך יותר מהאחרים , וכולל גם מפה , ולכן הוא מומלץ לתלמידים מתקדמים , ואילו החלק השלישי ( התיירות ) יכול להתאים לתלמידים שיש להם קשיים להתמודד עם טקסט מידעי ארוך . לכל קבוצה מוצגות בהמשך פעילויות ייחודיות המותאמות לטקסט שעליה לקרוא : קריאת תת-כותרות , התבוננות בתמונות , קריאת המונחים המוסברים בשולי העמוד , סימון של משפטי הכללה ופירוט ועוד . לכל קבוצה מוצע מהלך אחד משותף עם המורה . המהלך עם המורה אינו עצם הכנת התרשים , אלא פעילות שיכולה לסייע לקבוצה למקד את הנושאים ולזהות מבנים מרכזיים של הכללה ופירוט בטקסט . אפשר לסייע לתלמידים גם במהלך הכנת התרשים בעזרת כמה שאלות . למשל : כמה רמות פירוט של מידע מייצג התרשים ? האם בכל רמה נבחרו מילים / מונחים מאותה רמה היררכית ? האם המונחים שנבחרו מייצגים באותה עת פירוט של ... והכללה של ? .. מדוע נבחרה מילה מסוימת להיכתב במיקום מסוים בתרשים ? השאלות הנ"ל , וכן שאלות נוספות , הן שאלות כלליות , שתסייענה לתלמידים למקד את החשיבה לגבי דרך הארגון של התרשים . בכל קבוצה השאלות יהיו על הנושאים הרלוונטיים לאותו התחום . לקבוצות מסוימות , על פי שיקול דעתה של המורה , אפשר לתת תרשים שחלק מתאיו מלאים , והתלמידים יצטרכו להשלים את התאים הריקים . אפשר להשאיר תאים ריקים הן כהכללה והן כאחד מרכיבי הפירוט . בכל קבוצה ייערך מהלך של התכוננות לקראת הצגת התרשים בפני המליאה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר