עמוד:13

הערה דידקטית אפשר לשאול את התלמידים בזמן הכנת התרשים אם הם מכירים עוד מוצרי תעשייה . לאחר שהתלמידים מביאים כמה דוגמות מסבירים שהרשימה שהופיעה בטקסט ( מטוסים , בגדים ומחשבים ) הם בגדר של דוגמות בלבד . אמנם בסוגריים לא נאמר שאלה דוגמות ויש עוד מוצרי תעשייה , אבל כותבי הספר הניחו כי הקוראים יבינו שאלה דוגמות מתוך ידע העולם שלהם . ההנחה היא שהם יודעים שיש עוד מוצרי תעשייה שלא פורטו ברשימה זו . התרשים מדגים באופן גרפי את היחסים הלוגיים בין מונחים בטקסט , ובכך הוא תורם להבנת הטקסט . לדוגמה- המונח 'תעשייה' הוא פירוט של "מוצרים" ובה בעת הוא הכללה של , 'מחשבים' , 'בגדים' 'מטוסים' ועוד ... כלומר , בעזרת תרשים אפשר לייצג מידע מורכב יותר , שיש בו כמה רמות של הכללה ופירוט . משווים בין שני התרשימים שהוכנו עד כה . בראשון יש רק רמה אחת של פירוט , ואילו בתרשים השני יש שתי רמות של פירוט . יחד עם זאת , אפשר לראות ששני התרשימים מייצגים מידע המסביר את המונח 'כלכלה' - ענפי הכלכלה וסוגי מוצרים המיוצרים בפעילות הכלכלית . דנים : במה התרשים מסייע להבנה ? ( הארגון עפ"י הרמות יכול לסייע לנו להבין את הקשר ואת היחס ( ההיררכיה ) בין המונחים בטקסט . אותו מונח יכול לייצג גם הכללה וגם פירוט , עפ"י מיקומו בתרשים ( .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר