עמוד:11

התנסות בהפקת תרשים מסבירים : אפשר להציג הכללה ופירוט גם בדרך גרפית , באמצעות תרשים . בתרשים יש פחות מילים מאשר בטקסט , והייצוג הגרפי הוא זה שמראה את הקשרים השונים בין ההכללה לפירוט . כדי להכין תרשים התלמיד נדרש לכמה פעולות הבנה : לדעת מהם הרכיבים המרכיבים את נושא התרשים . לזהות רכיבים ומאפייניהם , כגון : הכללה , דוגמה . לזהות כיצד החלקים מצטרפים יחד לשלם במערכת כוללת . לזהות קשרים ויחסים בין פרטי מידע ובתוך המידע . להפיק משמעות מהתרשים השלם . ( עפ"י : חשיבה בתהליך הלמידה בעידן הידע : המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים , ירושלים , התשע"א , ( 2010 בזוגות מייצגים בתרשים את ענפי הכלכלה עפ"י המשפט ( פסקה שנייה בעמוד : ( 58 " בכל מדינה יש ענפי כלכלה שונים : תעשייה , חקלאות , מסחר , תיירות , תחבורה , שירותים ציבוריים , ועוד רבים אחרים " . הערה דידקטית : ההנחה היא שהתלמידים כבר התנסו בהפקת תרשים ממוחשב ביחידת הלימוד " התאמת בעלי חיים . "לסביבתם אם לא - אפשר להדגים כאן את המהלך . מומלץ להכין את התרשימים בעזרת היישום Smart Art ( הנחיות להכנת תרשים - ביחידה " התאמת בעלי החיים , "לסביבתם עמודים ( . 13 - 12 במליאה בוחרים מן היישום Smart Art תרשים במבנה היררכי ( או משרטטים על הלוח . ( כותבים בראש התרשים ענפי הכלכלה בארצות הים התיכון , ומוציאים ממנה זרועות . שואלים את התלמידים מהם ענפי הכלכלה לפי הכתוב במשפט הנ"ל ? מבקשים מהם לרשום את הענפים בזרועות . דנים : מה התועלת בזיהוי מבנה של הכללה ופירוט ? האם הזיהוי עוזר לנו בהבנת הטקסט ? ( לדוגמה : אם אני לא מבין מהם "ידע , "ושירותים אני מגיע אל הפירוט לדוגמה : " שירותי תיירות שנותנים סוכני נסיעות , " ... ואז ההכללה מובנת יותר . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר