עמוד:10

צובעים ( במשפטים הכתובים על הלוח או בגרסה הדיגיטלית של הספר ) את חלקי המשפט בשני צבעים שונים . לדוגמה : " הידע והשירותים אף הם רבים ומגוונים , לדוגמה : שירותי תיירות שנותנים סוכני נסיעות , עובדי בתי מלון , מלצרים ועוד , ייעוץ משפטי שמקבלים מעורך דין , שירותי וענייני כספים שנותנים הבנקים , וגם עבודתם של המורים , הרופאים , המעצבים וסוכני הביטוח . הכללה ופירוט ניתנים לזיהוי בטקסט הן מן ההיבט התוכני / סמנטי והן מן ההיבט הלשוני . הזיהוי התוכני תלוי בידע העולם ובאוצר המילים של הקורא . לדוגמה , חלק מן הקוראים מבינים ש"מוצרי חקלאות" זו הכללה , והם גם יודעים מה היא כוללת גם אם לא מופיע אחריה פירוט . אבל יש קוראים שהידע הזה אינו באמתחתם , ולכן ספרי הלימוד מציגים בדרך כלל לקוראים גם את ההכללה וגם את הפירוט . מן ההיבט הלשוני אפשר לזהות הכללה ופירוט לפי כמה סימני פיסוק . כאשר רואים במשפט נקודתיים או סוגריים או קו מפריד , יש "חשד" שלפנינו הכללה ופירוט . ההכללה תבוא לפני סימן הפיסוק , והפירוט אחריו ( לדוגמה : בכל מדינה יש ענפי כלכלה שונים : תעשייה , חקלאות , מסחר . ( ... אפשר לזהות הכללה ופירוט גם לפי כמה מילים המרמזות שאחריהן יבוא פירוט : למשל , כגון , לדוגמה . 'וכו הן סימני הפיסוק והן המילים המרמזות הן בגדר "חשד" בלבד . יש צורך לבדוק אם ה"חשד" הזה מתאמת ואכן לפנינו הכללה ופירוט . זה יתאמת על ידי התוכן עצמו . במליאה דנים : מה עזר לנו לזהות בטקסט הכללה ופירוט ? האם יש סימנים חיצוניים כמו סימני פיסוק או מילים מיוחדות ? צובעים את המילים הייחודיות ואת סימני הפיסוק במשפטים שהוקרנו על הלוח . בזוגות מחברים משפטים שיש בהם הכללה ופירוט הקשורים לחיי התלמידים , ומסמנים בשני סימונים שונים את ההכללה והפירוט בכל משפט . מסמנים בסימון אחר את המילים הייחודיות או את סימני הפיסוק המפרידים בין שני חלקי המשפט . במליאה כותבים על הלוח 3-2 משפטים שהזוגות חיברו . בוחנים יחד אם אלו אכן משפטי הכללה ופירוט . כמו כן מצביעים על הרמזים ( מילים , סימני פיסוק ) שעזרו לנו לקבוע זאת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר