עמוד:9

זיהוי מבנים של הכללה ופירוט הפסקה השנייה בטקסט מפרטת את ענפי הכלכלה השונים במדינות השונות בים התיכון . יש בה כמה משפטים שבהם הכללה ופירוט . לפעמים פרטים של הכללה במשפט מסוים הם הכללה במשפט הבא , וגם להכללה זו יש פירוט משלה . במליאה מקרינים ( או כותבים ) על הלוח את הקטע הבא , ומבחינים בין החלקים השונים בעזרת סימונים או צבעים : בכל מדינה יש ענפי כלכלה שונים : תעשייה , חקלאות , מסחר , תיירות , תחבורה , שירותים ציבוריים , ועוד רבים אחרים . העובדים בענפי הכלכלה השונים מגדלים , מייצרים , קונים ומוכרים מוצרים , ידע ושירותים . המוצרים יכולים להיות : מוצרי חקלאות ( חלב ומוצריו , פירות , ירקות , פרחים ) או מוצרי תעשייה ( מטוסים , מחשבים , בגדים . ( שואלים : במה דומה המבנה של המשפטים המסומנים ? ( יש בהם הכללה ופירוט ) קוראים את המשפט השני , ומצביעים על כך שיש בו פעמיים הכללה ופירוט : מוצרים בכלכלה הם או חקלאיים או תעשייתיים , ולכל סוג כזה מובאות כמה דוגמות ( נתונות בסוגריים . ( מבקשים מהתלמידים להמשיך לקרוא עד סוף הפסקה , ולזהות משפט נוסף הכתוב במבנה של הכללה ופירוט . אחרי קריאת הטקסט קריאת הטקסט במליאה קוראים את תת הפרק , "מהי כלכלה " ? ( בעמ' 58 בספר ) ומחפשים תשובות לשאלות האלה : - מהם ענפי הכלכלה באזור הים התיכון ? - מהי גלובליזציה ? את התשובות אפשר להדגיש בספר הדיגיטלי , או לכתוב במחברת . מבררים עם התלמידים את התשובות לשאלות האלה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר