עמוד:5

של השימוש באסטרטגיה של מיזוג היא " ליצור הכללות המבוססות על חיבור בין פרטי מידע , "שונים ובמקום אחר במסמך מוסבר כי הכללה היא חלק מתהליך החשיבה של הבניית מושג ( לפי : אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה , מסמך מנחה למתכנני תוכניות לימודים ארציות ומקומיות ולמפתחי חומרי למידה , הוצאת משרד החינוך , המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ופיתוח תכניות לימודים , תשס"ט , . ( 2009 אחד האמצעים לייצוג המידע הניתן בהכללה ופירוט הוא תרשים , המבטא את הקשר הלוגי בין ההכללה ובין הפרטים הכלולים בה . הכנת תרשים היא פעילות חשיבה מסדר גבוה הדורשת ארגון מחודש של פרטי מידע על ידי ייצוג גרפי של הקשרים ביניהם . ייצוג זה ממחיש יחסים לוגיים בין מרכיבי המידע , כמו הכללה ופירוט , סיבה ותוצאה , רצף כרונולוגי ( תהליך ) ועוד . ביחידה זו נתמקד בהכללה ופירוט . התרשים המוכן עשוי להוות בסיס להסקת מסקנות מהמידע ולהערכת המידע . רצף הפעולות של הכנת תרשים מתחיל בקביעת הנושא , כלומר קביעת רכיב המידע שמהווה את נקודת המוצא לתרשים . בהמשך עלינו לזהות את כל רכיבי המידע בטקסט שנרצה לכלול בתרשים ולקבוע את מקומם בתרשים , או במילים אחרות לקבוע את היחס הלוגי בינם לבין רכיבים אחרים . לבסוף עלינו לוודא שאכן כל החלקים מצטרפים יחד לשלם במערכת כוללת . המטרה שלנו - להפיק משמעות מהתרשים השלם , ובעזרתו להבין יותר טוב את המידע והרעיונות בטקסט שקראנו . מטרת הלימוד ביחידה זו להבין טוב יותר את הכתוב בספרי הלימוד באמצעות זיהוי הכללה ופירוט בטקסט וייצוגם באופן גרפי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר