עמוד:3

מ ב ו א יחידת הלימוד " חלון לים התיכון" מיועדת להוראה במסגרת שיעורי החינוך הלשוני בכיתות ה . מטרת היחידה אינה ללמד מיומנויות מתחום הגאוגרפיה , אלא להדגים כיצד יש לעסוק במסגרת שיעורי החינוך הלשוני בטקסטים מספרי לימוד ( במקרה זה , בתחום הגאוגרפיה . ( יחד עם זאת , המורים המלמדים גאוגרפיה יוכלו ללמוד מתוך היחידה על מקומה של השפה כאמצעי חשוב בלימוד התכנים בתחום ההוראה שלהם . הטקסטים הלימודיים מציגים מידע ממקורות שונים , ומטרתם להקל את הגישה לתכנים בתחומי הדעת ולמקד את הנושאים לפי הנדרש בתכנית הלימודים . טקסט מידעי בספרי הלימוד מתאפיין בכמה רכיבים מבארים ומנחים : לצד המידע החדש מובאים הסברים הרומזים לקוראים כיצד לזהות את המידע החשוב , כיצד להבין אותו וכיצד לזכור אותו . הסברים אלה מופיעים בטקסט באמצעות הקדמה , כותרות , תת-כותרות , סיכומים , אמצעים גרפיים וצילומים . לעתים הטקסט מכיל יסודות סיפוריים שתפקידם להחיות את המידע , " לאייר" אותו , להבהירו ולקרבו אל הקוראים הצעירים . מאפיינים אלה הופכים את ההתמודדות עם הטקסטים בספרי הלימוד לאתגר , ועל כן יש חשיבות רבה להוראה מפורשת של אסטרטגיות הבנה ועיבוד . אחת הגישות המקשרות בין המחקר על הבנת הנקרא ובין הלמידה בתחומי הדעת השונים בבית הספר מדגישה את העמקת ההבנה ( השימוש באסטרטגיות להפקת משמעות מטקסטים ) בתחום הדעת עצמו כאסטרטגיה להבנת הנקרא . כשמבינים את העקרונות , את התהליכים ואת המוסכמות שמאפיינים את תחום הדעת , קל יותר לקרוא ולהבין טקסט העוסק באותו התחום . לפי גישה זו יש ללמד אסטרטגיות של הבנת הנקרא תוך כדי קריאה בטקסט העוסק בתחום הידע שרוצים ללמוד . רומנס וויטל מצאו , שהוראה מעמיקה של נושאים בתחומי דעת שונים בשילוב הוראת הקריאה והלשון הייתה יעילה יותר מהוראת הקריאה המסורתית בשיפור הבנת הנקרא , כפי שנמדדה במבחני הנורמה הארציים בארה"ב . החוקרים מציעים לפתח אסטרטגיה של הבנת הנקרא באמצעות גישה אל הידע וארגונו . לשם כך יש לפתח שלוש אסטרטגיות ביניים : עיבוד הטקסט , מיפוי מושגים וכתיבת סיכום . אסטרטגיות ביניים אלו יבואו לידי ביטוי במגוון של פעילויות הוראה ומשימות לתלמיד , למשל : קריאה מדגימה ; המללה של תהליכי חשיבה ; סיכום בעל-פה של פסקות ופרקים ; הבהרה של מושגים ומונחים חדשים ; מתן ביטוי גרפי לקשרים טקסטואליים , כמו טבלאות , גרפים ודיאגרמות ; סיכום כתוב של פרקים ונושאים . Vitale , Michael R . and Romance , Nancy R . ( 2007 ) . A Knowledge-Based Framwork for Unifying Content-Area Reading Comprehension and Reading Comprehension Strategies in Reading Comprehension Strategies , Edited by Daniel S . McNamara , Lawrence Erlbaum Associates , Inc .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר