עמוד:197

מתברר כי // אף גדול ju -r > ( ראה טבלה . ( 2 כלומר כוח החיכוך הקינטי קטן מכוח החיכוך הסטטי הפועל על הגוף בהיותו על סף התנועה , כמתואר באיורים 50 ג , ד . באיור 51 א מתואר גודלו ( f ) של כוח החיכוך הפועל על גוף כפונקציה של גודל כוח הפועל בכיוון המקביל למשטחי המגע בין הגופים המתחככים : ( F ) בתחילה , כאשר הגוף במנוחה f - הולך וגךל ככל ש- F גךל . זה המצב עד שכוח החיכוך ( הסטטי ) מגיע לערכו המרבי ( הגוף על סף התנועה . ( הגדלה נוספת של F גורמת לעקירת הגוף ממקומו . במצב זה החיכוך הוא קינטי , וערכו קטן מעט מכוח החיכוך הסטטי המרבי . כוח החיכוך הסטטי "מתאים את עצמו " לגודלו של הכוח , F ואילו החיכוך הקינטי קבוע בגודלו , ואינו תלוי בגודלם של כוחות אופקיים אחרים הפועלים על הגוף . לעתים נניח הנחת קירוב כי >/ u = Mk כמתואר באיור 51 ב . הכללים האמפיריים לגבי כוח החיכוך הוצגו על-ידי 7 י אזנרד 1 דה-ןינצ ' י . ( Leonardo da Vinci , 1452 - 1519 ) לאונרדו דה-וינצ ' י היה אמן , ממציא וחוקר טבע איטלקי , שחי בתקופת הרנסאנס . עסק בציור בפיסול ובאדריכלות . תמונתו " מונה ליזה " היא מהמפורסמות בעולם . לאונרדו התעמק במתמטיקה ובהנדסה . חלק מרעיונותיו ומהמצאותיו הקדימו את זמנו ; בתרשימי ! מצויים , בין היתר , רעיונות הטנק והמסיק . דוגמה : 11 מכונית נחה על כביש משופע מקדם החיכוך הסטטי בין צמיגי מכונית לכביש הוא . 0 . 8 משקל המכוניות הוא . w = 10 , 000 N א . חשבו את זווית השיפוע המרבית של הכביש כך שהמכונית תוכל לחנות עליו בלי שתחליק . ( הניחו כי לא מתאפשר סיבוב הגלגלים - הם "נעולים . (" ב . מה גודלו של כוח החיכוך הסטטי אם זווית השיפוע של הכביש היא ? 15 ° פתרון : א . תרשים הכוחות הפועלים על המכונית ומערכת צירים : באיור 52 מוצגים הכוחות הפועלים על המכונית , ומערכת צירים שנבחרה 0 . היא הזווית המרבית המאפשרת מנוחת המכונית , לכן לחיכוך הסטטי ערך מרבי , דהיינו f = // N בכיוון מעלה הכביש . שניים מבין שלושת הכוחות פועלים לאורך הצירים . נחליף את המשקל w s max s איוו : 51 גודל כוח החינוך כ 9 תקציה ש > גודל כוח אופקי המושך את הגוף

מכון ויצמן למדע. המחלקה להוראת המדעים

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר