עמוד:77

10 . 1 מנוחה ותנועה נניח שאדם עומד על מרפסת ביתו ומסתכל על הרכבת המסיעה נוסעים מעיר אתת לשכנתה . האדם אומר "כמובן שהאנשים שברכבת , הממהרים למקום עבודתם , נמצאים כולם בתנועה . " על רכבת שנייה , החונה על מסילה המקבילה לזו של הרכבת הנעה , הוא אומר "היא כמובן במנוחה . הרי נוסעים עולים עליה . " נניח שאדם מסוים ברכבת הראשונה מנצל את שעת הנסיעה כדי לחטוף תנומה קלה . מה תהיה תשובת חברתו , היושבת לידו , לשאלה האם הוא נייח או נע ? היא תאמר "הוא ישן , וכמובן שאינו נע . " נניח שהיא מפנה את מבטה לרכבת השנייה . היא תאמר "הרכבת השנייה נראית לי נעה . " אז מי צודק - האדם על המרפסת או החברה ? אנו רואים אפוא שהתשובה לשאלה אם גוף הוא נייח או נע תלויה בצופה . לאדם על המרפסת - נראה האדם ברכבת הראשונה נע , ואילו הרכבת השנייה נראית לו נייחת . לחברתו של האדם ברכבת הראשונה - נראה האדם הישן נייח , והרכבת השנייה נראית נעה . נסיק מכאן מסקנה חשובה : תנועה ומנוחה : תנועה ומנוחה אינם מושהים מוחלטים , אלא הם יחסיים - הקביעה אם גוף נייח או נע תלויה בצופה . 10 . 2 המיקום כגודל יחסי roj \ Qjr > f o'd ^ ri | ' 2 yT ) n \\ cD ^ , 7 ) 1 ^ 07 ) J ^\ c . y 207 ) ^ Kbdlc- 3 ^ 0 ) אם האדם שעל המרפסת ימדוד באמצעות מכשיר זה או אחר את מיקומי הרכבת הראשונה והשנייה ביחס למערכת צירים z-1 y , x ה " צמודה " אליו , הוא ימצא כי מיקום הרכבת הראשונה משתנה , כלומר היא נעה ביחס אליו , ואילו מיקום הרכבת השנייה אינו משתנה , כלומר היא נחה ביחס אליו . לעומת זאת החברה של האדם הישן רואה שמיקום האדם הישן במערכת צירים z 1 y , x' ה " צמודה " אליה אינו משתנה . לכן ביחס אליה הוא נייח . מיקום הרכבת השנייה , זו שאנשים עולים עליה , דווקא כן משתנה , לכן ביחס אליה היא נעה . אנו יכולים לתאר את תנועתו של גוף ביחס לצירי מקום שונים שעשויים לנוע זה ביחס לזה . לכן אם ביחס למערכת צירי מיקום אחת הגוף נח , הרי ביחס למערכת צירי מיקום אחרת הוא עשוי לנוע . הגדרת המושג "מערכת ייחוס " : ( frame of reference ) מערכת של צירי מיקום שביחס אליה מתארים את תנועתו של גוף נקראת מערכת ייחוס . נוכל לתאר את תנועתו של גוף ביחס לאינסוף מערכות ייחוס . מערכת ייחוס נקראת גם צופה , ( observer ) כי בחירת מערכת ייחוס שקולה להצבת צופה ( בלתי מורגש ) המודד גדלים ונע יחד עם מערכת הייחוס . . 10 יחסיות התנועה

מכון ויצמן למדע. המחלקה להוראת המדעים

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר