עמוד:67

8 . 4 נפילה חופשית - מבט היסטורי א . אריסטו ושאלת הנפילה של גופים אודות אריסטו : הפילוסוף היווני אריסטו ( Aristoteles , 384 bce - 322 bce ) היה תלמידו של אפלטון , ומחנכו של אלכסנדר הגדול . לזכותו נזקפות זכויות רבות , ולא רק בתחום המדע . הוא היה אחד מגדולי המחשבה וההגות האנושית . כתביו על מדיניות וכלכלה הן יצירות מופת , ועבודותיו על האתיקה והמטפיזיקה מהוות עד היום אתגר מחשבתי לפילוסופים . אריסטו נחשב לאבי הביולוגיה ; הוא היה הראשון שמיין בעלי חיים . בין השאר חקר את האמבריולוגיה של האפרוח . אריסטו הדגיש את חשיבות ההסתכלות לא רק בביולוגיה , אלא גם במדעים אחרים , ובעיקר באסטרונומיה . לדוגמה , הוא הסיק על פי צורת הצללית שהארץ מטילה על הירח בשעת ליקוי לבנה שהארץ היא כדורית הפיזיקה" . הישנה " של יוון העתיקה מכונה לעתים "הפיזיקה של אריסטו , " כי הוא היה דוברה העיקרי . פיזיקה זו נסמכת על כך שהארץ נחה . הכנסיה אימצה את השקפותיו של אריסטו . נקודות מתורתו של אריסטו מוזכרות בשני הכרכים של ספר זה . נפילת גופים לפי אריסטו : כאשר משחררים גוף והוא נופל לקרקע , אזי ככל שגוף כבד יותר כך משך זמן הנפילה שלו קצר יותר . ב . גלילאו גליליי ושאלת הנפילה החופשית אודות גלילאו : גלילאו גליליי ( Galileo Galilei , 1564 - 1642 ) היה פיזיקאי ואסטרונום איטלקי . הוא דמות מפתח במהפכה המדעית שהתחוללה במאה . 17-ה הוא החל ללמוד רפואה באוניברסיטת פיזה , אך כעבור זמן מה עבר לעסוק במתמטיקה ובחקר הטבע . בגיל 26 הוא מונה כפרופסור למתמטיקה באוניברסיטת פיזה . הוא הגיע להישגים מרשימים בתחום הפיזיקה ; תיאורים של חלק מהישגים אלה משובצים בשני הכרכים של ספר זה . בשנה שבה גלילאו הלך לעולמו נולד אייזיק ניוטון , שהביא את המהפכה המדעית להישגים מרשימים . נפילה חופשית לפי גלילאו : גלילאו הוא האדם הראשון שנודע כמי שטען שלכל הגופים הנופלים חופשית לארץ יש אותו גודל תאוצה . בכך הוא שינה את התפיסה שגובשה על ידי אריסטו , ואשר היתה מקובלת כאלפיים שנה עד תקופתו של גלילאו . וכך הוא כתב : טיעון ב : משמעות הדבר ש " גוף כבד יותר " היא שהגוף נמשך בכוח גדול יותר , לכן הוא יקדים את הגוף הקל . מדוע טיעון ב אינו נכון ? נרחיב על כך בפרק ד , אולם נציין כאן כי הכוח שהארץ מפעילה על האבן הוא אכן גדול יותר , אך מצד שני קשה יותר להאיץ את האבן הכבדה . שתי תכונות אלה של האבן ( מצד אחד היא נמשכת בכוח גדול יותר ומצד שני קשה יותר להאיץ אותה ) מקזזות אחת את השנייה כך שבסופו של דבר תאוצת האבן משתווה לזו של הנוצה ( בהעדר התנגדות אוויר . ( איור : 51 בול דואר ע 0 דיוקנו \ 3 ל אריםטו

מכון ויצמן למדע. המחלקה להוראת המדעים

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר