עמוד:44

להמחשת המסר שנספג בתרבות הישראלית , תוכלו להראות את הקליפ הבא של אגד תיור , המציג את בר כוכבא כגלדיאטור שניצח אריה ואת גבורתו הפיזית בזירה העתיק לשדה הקרב . לקריאה נוספת ראו מאמרו של יחיעם שורק , ' הוא היה גיבור – הוא קרא לדרור '? על מקומו של בר כוכבא בזיכרון הלאומי ובוויכוח הפוליטי העכשווי ראו מאמר : הקרב האחרון של בר-כוכבא - ד"ר אסף מלאך . 2 הגליל בפרק 6 הגליל מזוהה עם מרד ותסיסה נגד השלטון רומי . בפרק 5 הגליל הוא מרכז תורה . אפשר לדון עם התלמידים בשאלה כיצד מתפתח אזור מסוים למרכז תורה ? מהן הסיבות המדיניות והכלכליות שהביאו להתפתחות המרכז היהודי בגליל ? אפשר להיעזר בשתי המפות בפרק : מפת מרד בר כוכבא ומפת גלויות הסנהדרין . נושאים לדיון : . 1 תוצאות מרד בר כוכבא מרד בר כוכבא איננו במוקד הפרק אלא תוצאותיו : תוצאות פיזיות ורוחניות ותוצאות יישוביות וכלכליות . הצגת הגורמים למרד יכולה לסייע בדיון בשאלה האם נכון היה לצאת למרד בר כוכבא . הנושא מזמן דיון בשאלה למה גרם כישלון המרד . היסטוריונים שונים דנים בסוגיה זו וכל אחד מהם מתייחס להיבט אחר : א . אהרון אופנהיימר מדגיש את הנזק הפיזי ולחיסול היכולת להשיב את העצמאות המדינית ראו : אהרון אופנהיימר , מרד בר כוכבא — ייחודו ומחקרו ב . מנחם מור מתייחס לחיסול האופציה הצבאית – הפיזית למציאת פתרון למצוקת היהודית בגולה והמעבר לתפיסה פסיבית – משיחית . ראו : מנחם מור , מרד בר כוכבא , עוצמתו והיקפו , בתוך : מרד בר כוכבא , עוצמתו והיקפו , מרכז שזמן שזר , 1991

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר