עמוד:34

נושאים לדיון : . 1 טיעוני התומכים במרד ברומאים וטיעוני המתנגדים השאלה מי מהצדדים צדק בראיה היסטורית היא מורכבת . התומכים או המתנגדים למרד לא מודעים לתוצאות המרד ופועלים מנקודת מבטם באותו זמן . קראו עם התלמידים את נאומו של אגריפס השני בכיתה עמ' 16 וענו על השאלות המצורפות לתעודה . . 2 כיצד השפיע הפיצול בחברה היהודית על החורבן ? האם בשל שנאת חינם חרבה ירושלים ? נושא זה הוא עיקרו של הפרק הדיון בשאלה זו מחייב ידע מי היו הקבוצות השונות שפעלו בירושלים , מי הנהיג כל קבוצה , מה היו הרעיונות שהנחו כל קבוצה ומה היה תפקידה במרד . ידע זה מופיע בקצרה בעמ' . 10-13 מה ניתן ללמוד מהקיטוב בין העמדות על שהתחולל בירושלים בתקופת המרד ? האומנם חרבה ירושלים בשל שנאת חינם ? בקשו מתלמידיכם להעלות טיעונים המבססים קביעה זו . בהקשר זה אפשר להביא את דברי הנצ"יב מוולוז'ין בפירוש לספר בראשית ולבקש מהם לבסס את הפירוש על המציאות ההיסטורית ערב החורבן " והענין דנתבאר בשירת האזינו על הפסוק " הצור תמים פעלו ... צדיק וישר הוא" ( דברים לב ד , ( דשבח " ישר הוא" נאמר להצדיק דין הקדוש ברוך הוא בחרבן בית שני , שהיה " דור עקש ופתלתל" ( שם פסוק ה ;( ופירשנו שהיו צדיקים וחסידים ועמלי תורה , אך לא היו ישרים בהליכות עולמים . על כן , מפני שנאת חנם שבלבם זה אל זה , חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס . ובאו על ידי זה לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה , ולכל הרעות שבעולם , עד שחרב הבית . ועל זה היה צדוק הדין , שהקדוש ברוך הוא ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאלו , אלא באופן שהולכים בדרך הישר גם בהליכות עולם , ולא בעקמימות אף על גב שהוא לשם שמים , דזה גורם חרבן הבריאה והריסות ישוב הארץ .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר