עמוד:25

להרחבת הידע של המורה בנושא קידוש השם היעזרו במאמרים הבאים : דיון הלכתי בשאלת קידוש ה' וי דב , ' העקידה כאבטיפוס של קידוש השם , ' מחניים , 'ס צבר יונה , ' קיציתית חנה : ספור חנה ושבעת בניה בארמית של יהודי כורדיסתאן , ' פעמים . 1951 , 1 . 0 מרד דתי או פוליטי בפרק מוזכרת נקודת מפנה במהלך המרד . יהודה המקבי מטהר את המקדש ומשיג את ביטול הגזרות אבל המרד ממשיך . נקודה זו מזמנת דיון עם התלמידים בשאלה מה הייתה מטרת המרד . אם המטרה הייתה מאבק בגזרות הדתיות מדוע המרד נמשך לאחר ביטולן ? דיון זה חשוב לבירור שאלה עקרונית : האם השגת עצמאות מדינית היא האמצעי לשמירת הייחוד הדתי ? כדאי שתמונת המצב ההיסטורית בשלב הזה תהיה ברורה לתלמידים : מנלאוס וחיל מצב סלווקי עדיין בחקרה , הכהונה הגדולה בידי המתייוונים אבל המקדש מטוהר ואין גזרות . . 4 העצמאות המדינית האם העצמאות המדינית בימי החשמונאים סייעה לשמירת הייחוד הדתי או שהיא הייתה מדינה מתייוונת ? התלמידים נדרשים להבחין בין עובדות לבין דעות , להצדיק טיעון או לשלול אותו בעזרת נימוקים . התלמידים יכולים להיעזר במרכיבםי הבאים בפרק : . 1 מפה עמ' : 46 מהם האזורים שהחשמונאים כובשים ? האם אלה אזורים יהודיים ? . 2 מטבעות עמ' : 49-45 מטבעות החשמונאים משלבים סמלים יהודיים וסמלים הלניסטיים בנושא המטבעות מומלץ לעין במאמר מאת יהושע זלוטניק , ' ציוני דרך בסמכות הטביעה של בית , 'חשמונאי מאי 2335 ז h . pd ב under ית / לי s . co . י p : // www . num פפ h . 0 תרשים עמ' 81 התרשים מסייע בהבחנה בין תקופות : בניו של מתתיהו החשמונאי שנראים בשמות יהודיים לעומת שמות נכדיו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר