עמוד:16

. 4 בניית טיעון ( המושג טיעון ודרכי בניית טיעון יידונו בהרחבה בפרק 6 במדריך ) בפרק זה מתבקשים התלמידים להתייחס לטיעון שהצהרת כורש אפשרה קיום אוטונומיה דתית . ( שאלה 2 עמ' ( 11 הם יכולים להיעזר במידע המופיע בפרק לנימוק עמדתם ( טיעון = טענה + נימוק התומך בה ) לדוגמה : בעקבות הצהרת כורש הייתה ירושלים לעיר מקדש / הכוהן הגדול היה למנהיג העם פעילויות לסיכום הנושא דיון : רלוונטיות חלק מהשאלות שאתן התמודדו עזרא ונחמיה ממשיכות להעסיק את החברה היהודית גם בימינו . השוו בין הדרכים שנקטו עזרא ונחמיה לבין האופן שבו מתמודדים היום עם שאלות אלו , לדוגמה , מציאות של נשים לא יהודיות , קשרים עם העמים השכנים . העשרה : מטבעות פחוות יהד בעמ' 14 מובאת תמונה של מטבעות פחוות יהד . מטבעות אלו זכו לדיון נרחב במחקר , שכן , מדובר במטבעות ייחודיים . יהד הייתה הפחווה היחידה שהטביעה מטבעות ועליהן כתובת שם הפחווה . פחוות אחרות הטביעו מטבעות ועליהם איורים בלבד . ניתן לבנות דף עבודה ובו כתובות על הבולות והמטבעות מפחוות יהד . התלמידים יתבקשו ל"תרגם" את הכתובות מכתב עברי קדום לכתב העברי המרובע ולהשוות בינן למטבעות מפחוות אחרות . בשלב הבא ניתן לברר עם התלמידים מה משמעות ההבדל . להבדל זה מספר הסברים במחקר ; אפרים שטרן סבור , שהן מלמדות על שאיפה לחזור לממלכת דוד ושלמה . כלומר סימן לשאיפות לאומיות ולא רק דתיות שליוו את שיבת ציון . ' מדינת יהוד בחזון ובמציאות' מיכאל קוכמן סבור , שהממצאים קדומים לשיבת ציון ומלמדים על רציפות ההתיישבות של העם היהודי בארץ , גם בזמן גלות בבל . בתקופת שיבת ציון מלמדות המטבעות לדעתו על מעמדה המיוחד של יהודה כמדינת מקדש . מעמד שניתן לה בתוקף הצהרת כורש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר