עמוד:13

אתגר כתב התורה נושא שינוי הכתב על ידי עזרא הסופר יוצר זיקה לנושאים הנלמדים בשיעורי תושב"ע כדי להבין את משמעות פעולתו של עזרא כדאי לברר באיזה כתב נכתבה התורה . המורה יכול להביא בפני התלמיד דוגמאות לכתב עברי קדום מול כתב התורה בימינו . התלמידים יעלו השערות מה יכול לגרום לשינוי הכתב . הכתב העברי הקדום נקרא גם כתב דעץ ( או רעץ ) ואנו מוצאים אותו בכתובות עתיקות ובמטבעות . הוא מציין בדברי חז"ל את הכתב שרווח בימי בית ראשון . לעומתו הכתב שהשתמשו בו בימי בית שני נקרא במקורות " כתב אשורי" וכנראה זהו כתב הנקרא בגמרא " . "ליבונאה בתלמוד יש מחלוקת באיזה כתב נכתבה התורה . בתלמוד הירושלמי כתוב : " רבי יוסי אומר ראוי היה עזרה שתינתן תורה על ידו אלא שקדמו דור משה אף על פי שלא ניתנה התורה על ידיו אף הוא ניתן כתב ולשון על ידו ... רבי נתן אומר ברעץ [ כתב עברי ] ניתנה התורה ... רבי אומר אשורית ניתנה התורה וכשחטאו נהפך להן לרעץ וכשזכו בימי עזרא נהפך להן אשורית ... רבי שמעון בן אלעזר אומר ... כתב אשורי ניתנה התורה " ( מסכת מגילה פרק א , ט ) יש כאן שלוש דעות : התורה ניתנה בכתב העברי העתיק התורה ניתנה בכתב אשורי ואח"כ החליפו לכתב העברי העתיק ובתקופת שיבת ציון חזרו לכתב המקורי התורה ניתנה בכתב אשורי בפרק מופיעים מספר הסברים למטרה של עזרא בשינוי הכתב ( עמ' . ( 21 אפשר לדון בגורמים ובמטרה של השינוי בעזרת המקורות הבאים . חשוב להדגיש בפני התלמידים שלא מדובר בהסבר היסטורי . . 1 על הפסוק : ויכתב משה את-התורה הזאת ( דברים לא , ט ) כתב ר' מאיר שמחה מדווינסק משך" ) : ( "חכמה מצאנו בעזרא ששינה הכתב , והוא כי באמת יאות לפי משפטי התורה אשר התורה תהא מסורה ביד הכהנים הלוים והזקנים אשר יש בהם כל מכמני השלמות , והפרושים היושבים בירושלים , וכל מי שנדבו לבו להתקרב אל התורה יבא לירושלים ... ומפני זה היה התורה כתובה בכתב עברי למען לא ילמד מי שאינו ראוי ... ולא ירהב הנער בזקן לאמר גם אנכי הרואה ויודע סתרי החכמה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר