עמוד:2

הקדמה המדריך למורה שלפניכם מלווה את הספר " ואלה תולדות : ימי הבית השני ותקופת המשנה והתלמוד : הנהגה , חברה ודת . " הספר מיועד לתלמידים בכיתה ט ' בהיקף לימוד של 03 שעות . הספר כולל חמש יחידות לימוד המשתרעות על פני ציר זמן שראשיתו בשנת 856 לפסה " נ עם גלות בבל וסיומו בשנת 833 לסה " נ בחתימת התלמוד . היחידה הראשונה והיחידה האחרונה הן יחידות בחירה . הספר נכתב על פי תכנית הלימודים החדשה לחמ"ד . במוקד התכנית עומדים עיצוב אורח החיים והזהות היהודית ובחלק מהנושאים היא מתבססת על ידע מוקדם . בראש כל פרק מופיע המוקד של הפרק בהתאם לסוגיה המרכזית ומוקדי ההוראה בתכנית הלימודים . הבנת המוקד חשובה לתכנון ההוראה בהתאם למטרות התכנית ומסייעת לחלוקת השעות המומלצת לכל יחידה . לדוגמה , התכנית לא עוסקת במלכותו של הורדוס ובמפעלי הבניה שלו אלא בעמדות של קבוצות שונות בחברה היהודית כלפי השלטון הרומי . כמו כן אין בספר הצגה של גורמים למרד הגדול אלא דיון בתוצאותיו ובהשפעתו על אורח החיים והזהות היהודית . פרקי הספר מחולקים לסעיפים על מנת להקל על המורה ועל התלמיד את ארגון המידע . כל סעיף מסתיים בשאלות לסיכום הסעיף ובסוף כל פרק מופיעות שאלות לחזרה ולדיון . הפרקים מלווים בייצוגים מילוליים – תעודות וקטעי מחקר , ובייצוגים חזותיים – ציר זמן בפתח כל יחידה , תמונות ומפות . בחירת המקורות המילוליים והחזותיים נעשתה בהתאמה לגיל התלמידים . כדי להקל על קריאת המקור נוסף הסבר מתווך המופיע בסוגריים מרובעים ובגופן מוקטן . המורה יחליט על השימוש בפעילויות ובייצוגים השונים בהתאם לרמת התלמידים בכיתה . הספר על מרכיביו השונים נותן מענה למטרות הוראת-למידת היסטוריה . בתחום הקוגניטיבי המטרות הן : הכרת אירועים , רכישת מושגים ומיומנויות ופיתוח חשיבה היסטורית ( בעזרת הבחנה בין סיבה לתוצאה , בין דעה לעובדה , הסקת מסקנות . ( הטקטס של הספר , השמות והמושגים המודגשים והמבוארים - מאפשרים ללומד להכיר את האירועים המרכזיים של המאות הללו . מגוון התמונות , התעודות , המפות וקטעי המחקר המשולבים בפרקי הספר , מזמנים דיון באירועים ההיסטוריים מזוויות ראייה שונות . השאלות לסעיפי הפרק והשאלות לחזרה ולדיון - מאפשרים פיתוח חשיבה היסטורית והן כוללות שאלות מסדר חשיבה נמוך ומסדר חשיבה גבוה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר