עמוד:165

ג . מתוך כך שהמספר טורח להזכיר שליש הוא שם העיר במקור ( לראשונה ) , נראה שעמדתו שלילית ביחס להתנהגות שבט דן . . 12 א . שם הנער : יהונתן , שם האב : גרשם , שם הסב : משה . ב . הסבא – משה - זכור לנו כצדי ק , מנהיג , איש אדיר . לעומתו – הנכד - קטן , תחמן . ג . השם כתוב באופן מוזר - האות נ תלויה בתוך המילה . ד . האות התלויה מרחיקה את הדמות - כי אולי זה לא משה ? ה . צריך להרחיק בין הדמויות , כי הנכד לא ראוי לסבו . * מומלץ מאוד בהקשר זה להפנות את התלמידים לתנ"ך עצמו , שם בא ה לידי ביטוי עמדת חכמי המסורה - בדרך עיצוב המילה " . "מנשה אולי מתוך כך אפשר להתחיל בדיון ( שלא פתחנו בספר - אבל כמובן אפשר ורצוי לקיימו - ( מדוע המילה כתובה כך ? ( שאלה שמעוררת סקרנות ועניין ) ומתו ך כך לצאת לבעיות התוכן הנובעות מכך ול דרכי ההתמודדות עם ה בעיות האלה . למעשה , יש כאן שתי בעיות - בעיית זמנים ובעיה מוסרית . מבחינת זמנים - כיצד ייתכן שזה נכדו של משה ? כנראה שהסיפור הוא סיפור מוקדם באופיו של ספר שופטים ( ראו אמית , עמ' . ( 277 , 258 בעיה שניי ה - בעיה מוסרית - כיצד ייתכן שנכדו של משה היה חוטא ? רש"י : " מפני כבודו של משה כתוב נון לשנות את השם ונכתב תלויה לומר שלא היה מנשה אלא משה" . הצעתינו להתמודדות - דווקא מתוך מגמת העריכה של ספר שופטים - למקם את סיפור מיכה לקראת הסוף , כדרך להביע את ההקצנה של ההידרדרות המוסרית של הדור - הנכד של משה לעומת משה ... עוד בהקשר זה – אם רוצים להרחיב אפשר לשאול , מדוע עד כה הסתירו את זהותו , ומדוע גם בדרך עיצוב הטקסט ( נ התלויה ) הסתירו את זהות משה . ( כאן , אולי ברוח רש"י – מפני הכבוד והבושה ) . ** לעניין הסיום עם שילה - שילה שוכנת בדרום הר אפרים . ספר שופטים , כנראה , נגמר במקורו בסוף פרק יח , וייתכן שפסוק זה הוא סיום שיהיה המשך לספר שמואל . עוד על כך , אמית , מקרא לישראל , עמ' . 278 עוד על שילה בהמשך ספר שופטים : חטיפת בנות שילה | מחבר : גשר מפעלים חינוכיים . עוד על שילה , בהקשר לאזכוריה במקרא , תפקידה הסמלי וחפירות ארכיאולוגיות בשטח : שילה : מרכז מקודש לשבטי ישראל | מחבר : ישראל פינקלשטיין . סיכום " . 13 איש הישר בעיניו יעשה - " ... סכמו במילים שלכם : א . מה היה ה"ישר" של מיכה ? הצעה – ה " ישר " של מיכה היה לבנות בית ה' פרטי ולשכור שירותי כו הן . ב . מה היה ה"ישר" של הנער הכוהן ( יונתן ?( הצעה – ה " ישר " של הנער הכ והן היה לעשות בכל פעם מה שמתאים לו . ג . מה היה ה"ישר" של אנשי שבט דן ? הצעה – ה " ישר " של אנשי שבט דן היה למצוא להם נחלה שמתאימה להם , לגנוב פסלים , לגנוב כ והן , ולכבוש באלימות ובהרג את העיר ש הם רוצים לחיות בה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר