עמוד:163

ג . האם מותר לחפש מקום אחר ? מצד אחד , לא - כי אלה הנחלות שנקבעו . מצד שני , אולי ה חיים מכתיבים את הצורך לפתור בעיות ולכן מותר לשנות מקום ? כמו אברהם שירד מהארץ בשעת רעב . * כדאי לתת את הדעת לכך שכבר בעצם ההליכה לתור אחר נחלה אחרת יש ממד של הפרת חוקי ה' - שהרי הנחלות נקבעו בהגרלה . מעניין כאן הדהוד תימת המרגלים . . 2 המרגלים של שבט דן עוצרים בבי ת מיכה . . 3 נעקוב במפה אחרי המסלול של המרגלים משבט דן . א . אנשי שבט דן יוצאים מצרעה ואשתאול ( מוכרים לנו מסיפור שמשון ) . ב . הם חנו בהר אפרים - בבית מיכה . ג . תרגיל זיהוי במפה . מפגש המרגלים עם הנער הלוי – פס 6-3 ' . 4 מפתיע לראות את הנער הלוי בבית מיכה , מכיוון שהוא היה בעבר ב שבט יהודה . איך הגיע לכאן ? . 5 א . המרגלים מבקשים מהנער הכוהן שישאל את ה' אם יצליחו בדרכם . ב . אפשר להגיד שהנער נענה לבקשתם – כי הוא אכן מתפקד כמתווך בינם לבין . 'ה ג . המרגלים ודאי מצפים לתשובה שהם יצליחו ושה' יהיה איתם . ד . תשובת הנער היא : " לכו לשלום נכח ה' דרךכם אשר תלכו בה " . באופן טבעי - המרגלים רוצים להבין את התשובה כהבטחה להצלחה . אפשר לפתוח דיון - מדוע הנער עונה תשובה דו משמעית / לא ברורה . האם אינו בטוח בתפקידו ? האם לא באמת קיבל תשובה מה' - ולמעשה הכ ו ל הונאה ? אולי הוא לא רוצה שאנשי שבט דן יצליחו ומערב את עצמו ב"שאיל ? "'בה * פירוש תשובת הנער בשני אופנים - מבוסס על אמית , מקרא לישראל , עמ' . 272 מצאנו ארץ טובה מאוד – פס 10-7 ' . 6 בפסוקים 10-7 מסופר כי המרגלים מצאו מקום מצוין ! הם חוזרים מהר לאנשי השבט ומספרים על כך . א . מהו המקום ? המקום שהם מצ או – ליש . ב . תרגיל זיהוי במפה . ג . יתרונות המקום – ארץ גדולה ורחבה , אין בה מחסור - יש בה שפע . ד . לפי פסוק – 9 אנשי דן מתכננים לכבוש את העיר מהיושבים בה . . 7 א . לפי פסוק – 7 בליש גרים אנשי ליש . ב . לפי הכתוב – אנשי ליש הם אנשים טובים ושלו וים שאין להם אויבים . ג . המספר מדגיש את טוב אנשי ליש – מכאן ייתכן שהמספר בעדם . ד . בגלל אופן הצגת הדברים על ידי המספר - אנשי דן מתחילים להצטייר כאכזריים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר