עמוד:132

נעים מאוד , יפתח ! - פרק יא , פס 3-1 ' . 4 תעודת זהות שם : יפתח ( פס' ( 1 שם האב : גלעד ( פס' ( 1 עיסוק האם : זונה ( פס' ( 1 אזור מגורים : גלעד ( פס' ( 1 מיומנות בולטת של יפתח : איש מלחמה אמיץ ( פס' ( 1 . 5 יפתח הוא מאמא אחר ת - זונה , שאר האחים הם מאישתו של גלעד , ולכן הם מסלקים את יפתח ולא רוצים לתת לו חלק ב ירושה ! לעניין הזונה - אחרי רחב ... נדמה שכבר אפשר לקרוא לאמא בשמה . . 6 המשפט הנכון : אתה אינך בנה של האישה שאבינו התחתן עמה אלא בנה של זונה , ולכן אתה במעמד נמוך ואתה לא תירש חלק מנחלת אבינו ! . 7 המכנה המשותף שיפתח מצא עם האנשים הריקים הוא - גם הם וגם יפתח מחוסרי כ ול , מחוסרי רכוש או נחלה , ולכן גם מעמדם החברתי נמוך . ראשית , כדאי לתת את הדעת על כך שלא מדובר באנשים רעים – פוחזים או בני בליעיל ( בשונה מסיפור אבימלך ) , אלא באנשים חסרי נחלה . שנית , גם על דוד מסופר שברח והפך למנהיג של פליטים : " וטתקבצו אליו ךל-איש מצוק וכל-איש אשר-לו נשא , וכל-איש מר - נפש , ויהי עליהם , לשר ; וטהיו עלו , ךארבע מאות איש " ( שמ"א ב , . ( 2 נראה שיש כאן דגם שמכשיר דווקא את האאוטסיידר ( outsider ) להתמודד עם קשיים ולהתאים להנהגה בניגוד למי שפונק כל ימיו . הזמנה לדיון הבריחה של יפתח מראה על מצוקתו ועל כך שאין לו אף אחד לצידו . כדאי לתת את הדעת על כוח המנה יגות הטבעית שלו - קבוצה של אנשים הנמצאים באותו המצב התקבצה סביבו , ורואה בו כמנהיג ! הוא יכול להנהיג - הקבוצה התאגדה סביבו והוא לא נשאר לבד בודד . הדיון הזה חשוב ביותר . מדוע ? יש הזדמנות לגלות הרבה אמפת יה כלפי יפתח , למצבו האובייקטיבי , לכעס על האחים שהדירו אותו . זו שאלה פורייה והיא פותחת וגורלית , בבחינת עיצוב עמדות של תלמידים . על אמפת יה ועל זהירות . דרוש מנהיג .. בדחיפות ! – פרק יא , פס 11-4 ' . 8 א . אנשי גלעד פנו אל יפתח בבקשה כי יהיה להם למנהיג . ב . בסופו של דבר , יפתח מסכים לחז ור ולהנהיג את אנשי גלעד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר