עמוד:124

. 7 א . אנשי שכם ייפגעו בכך שאש תפגע בהם . ב . אבימלך ייפגע - כשאש תפגע בו . הזמנה לדיון נבואה – יש בה ם ממד של תקווה , ביטוי מדוע ראוי שכך יהיה לאנשים שכך בוחרים . קללה – יש בה ם ממד של אחריות וקשר בין המעשה לבין תוצאותיו . זה דיוק שחשוב גם בחיים ... ואולי גם ענישה . יותם מצפה , כמובן , שהם ישנו את דעתם , שאנשי שכם יפסיקו את התמיכה באבימלך – זאת המטרה של מי שמנסה לשכנע ולהסביר . . 8 א . יותם בורח . ב . לא , נדמה כי אנשי שכם לא הבינו את המשל . שופטים פרק ט ( פס' - ( 57-22 הערות למורה . 1 המלצות לקריאה על אודות הפרק : ( המסומנים בקו הם קישורים ) אבימלך : שררת אבימלך וסופו | מחבר : ישראל רוזנסון , שפוט השופטים , עיונים פרשניים בספר שופטים , תבונות , תשס"ג . המאמר מתאר את סגירת המעגל עם קללת יותם והדגשת עמדות אנטי מלוכניות דרך סיפור אבימלך - הרחבת המעגל עד לסירוב גדעון למלוכה . " ויזרעה : "מלח טקס ההרס למי שמפר ברית | מחבר : יצחק קלימי , עתמול - עיתון לתולדות ארץ ישראל ועם ישראל , יד יצחק בן צבי , יוני , 1992 ג יליון . 103 הרחבה לעניין זריית המלח על ידי אבימלך . . 2 מבנה עקרוני של מהלך היחידה : סיפור המסגרת – בתחילת היחידה ( פסוקים ( 24-22 מסופר כי שרתה רוח רעה בין אבימלך לשכם . בנוסף כבר מספרים שאבימלך מולך 3 שנים . כלומר , הסיפור מכין אותנו לקראת סיום מלכות אבימלך בדרך של מלחמה וסכסוך . בסוף היחידה ( פסוקים - ( 57-56 מתברר שלמעשה כל הסיפור הוא מימוש קללת יותם - אבימלך יפגע באנשי שכם וא נשי שכם יפגעו באבימלך . בתוך היחידה – ארבעה קרבות מרכזיים : . 1 נגד געל המורד . 2 ; בעיר שכם . 3 ; מגדל שכם . 4 ; תבץ . ס ו ף כל הקרבות אמור להביא בסופו של דבר למימוש הקללה . מה זה אומר ? א . שכדאי להדגיש בהוראת משל יותם את הקללה - את הפגיעה ההדדית , ולהשאיר את היעדר המימוש באוויר , כמאיים . ב . כדאי מאוד להספיק את היחידה הזאת בשיעור אחד ( עדיף שיעור כפול ) כדי לסגור עם עניין הקללה בפסוקים שמסבירים את הפגיעות ההדדיות בסיפור - למה זה בסדר שאבימלך פוגע באנשי שכם על אף שאנחנו נגדו . ג . מרבית השאלות הן שאלות קצרות של הבנת העלילה . כד אי ואפשר להגיע לפואנטה בשיעור אחד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר