עמוד:119

כמה מילים על הבנים של גדעון ... . 4 א . לפי פסוקים – 30-31 לגדעון היו 70 בנים . ב . הבן המצוין באופן מיוחד - אבימלך . ג . הצעות להשערות : אולי הוא יהיה המחליף ( יורש של גדעון ) – זו אפשרות בעייתית , כי לא מדובר במשטר מלוכני , אבל עצם ציו ן הבן מטעה במכוון . אפשרות נוספת – אולי הוא יהיה במוקד הסיפור הבא ? ועוד ועוד ... . 5 א . שמו של הילד - אבימלך . ב . משמעות השם - אבא שלי מלך . ג . הצעות : אולי גדעון קרא כך לבנו , מכיוון שראה את עצמו כמלך ; אולי אבימלך קרא כך לעצמו , מכיוון שראה את אביו כמלך , ובעיקר משום ש רצה לראות את עצמו כנסיך ואז כיורש - כמלך . הזמנה לדיון א . הצעות לתשובות - מספרים על הבנים של גדעון כי הם היו בולטים / כי על אף שבספר שופטים אין יורשם למנהיגים , יש ציפיי ה או רצון שימשיך להיות מנהיג / גדעון היה מנהיג כל כך טוב שאולי כדאי שמישהו מהבנים שלו ימשיך את המנהיגות . ב . מצד אחד , אפשר להגיד שכדאי שיהיה מלך - מנהיג קבוע לישראל . הנה - מיד לאחר מות גדעון , האנשים חוזרים להאמין בעבודה זרה . מצד שני , כאשר העם ביקש מגדעון שימלוך - הוא ובניו - גדעון אמר שהוא לא יכול – כיוון שרק ה' מולך על ישראל - ואולי זו העמדה שהטקסט מבקש להציג . לסיכום - יש לכאן ולכאן - גם בטקסט , וגם בעמדות שאפשר לאמץ . שופטים פרק ט ( פס' - ( 21-1 הערות למורה . 1 המלצות לקריאה על אודות הפרק : ( המסומנים בקו הם קישורים ) אבימלך : משל יותם | מחבר : ישראל רוזנסון , שפוט השופטים , תבונות , תשס"ג . המאמר מציע ניתוח טקסטואלי צמוד טקסט של המשל . בין משלי איסופוס לספרות המקרא | מחבר : יאיר זקוביץ , ידע – עם , במה לפולקלור יהודי , הוצאת המרכז הארצי של חוקרי הפולקלור היהודי , בשיתוף משרד החינוך , תשמ"א , ג י ליון כ . להרחבה בעניין משלים ותפקידם הספרותי-רטורי- ערכי . אמצעים סגנוני ים במקרא : משל | מחבר : גשר מפעלים חינוכיים . דף מידע כללי הסוקר את השימוש במשלים במקרא - כול מקראי מקום וניתוח במבט על . הר גריזים , הר עיבל | מחבר : גשר מפעלים חינוכיים - דף מידע בסיסי על הר גריזים , שם עומד יותם ואומר את המשל . הר גריזים הוא הר ברכה - ואילו כאן , שימוש הפוך - הר הקללה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר