עמוד:80

. 19 א . המואבים ניסו לעבור את מעברות הירדן . לחצות את הירדן ולחזור לארצם . ב . אנשי ישראל חסמו את מעברות הירדן , וכך המואבים לא יכלו לחצות את נהר הירדן . . 20 לפי פסוקים - 30-29 ישראל ניצחו את המואבים בקרב . ציטוט : " ותךנע מואב בטום ההוא תחת יד ישר . "אל . 21 לפי פסוק - 30 אהוד עשה " עבודה טובה" , מפני שהמואבים בסופו של יום נכנעו לעם ישראל : " ותךנע מואב בטום ההוא תחת יד ישראל" , והארץ נשארה שקטה 80 שנה , כלומר עם ישראל לא היה משועבד לעם אחר : " ותשקט הארץ שמונים שנה" . יש חוקרי מקרא שטוענים שאהוד בן גרא פעל בדרך מתוכננת ומתואמת עם קבוצות נוספות בעם . ( ראו מאמרו של משה גרסיאל . הס יפור על אהוד בן גרא בספר שופטים פורסם במקור בבית מקרא מ"ו , סיוון תשל"א . מצורף קישור למאמר באתר דעת ( . יש חוקרי מקרא שטוענים טענה הפוכה , כי אהוד בן גרא תכנן לבד ו את המעשה , ופעל ללא תיאום מוקדם עם קבוצות נוספות בעם . ( ראו חיים ראם - שכותב בתגובה לגרסיאל , פשוטו כמשמעו בסיפור אהוד בן גרא , באתר דעת ) . למה זה משנה אם הוא פעל לבד או בתיאום עם קבוצות נוספות ? זוהי הזדמנות לדיון בשאלות מנהיגות : האם מושיע חייב בהכרח להיות מנהיג ? האם מנהיג יכול לפעול לבד ? האם מילוי המשימה האלוהית קשורה גם בהובלה ובמנהיגות או " רק" בהושע ה ? הזמנה לדיון א . אופיו של אהוד בן גרא קבלת מינוי : ה' לצידו והוא זה שממנה אותו להושיע את העם . תכנון המעשה : אהוד מאוד מחושב , מתכנן את הפעולה שאותה עומד לבצע , יודע להשתמש גם בנקודות החולשה שלו ולהפוך אותן ליתרון . המעשה עצמו : כנראה חביב ואהוב על המלך , שמסכים להישאר עימו לבד . הוא עורר סקרנות אצל המלך . מצליח לבצע את מה שתכנן , פועל מהר ובעל תושייה ( נועל את המלך בחדר ומספיק לברוח . ( הבריחה והובלת הניצחון : מקובל גם על בני השבטים האחרים - מצליח לגייס גם את שבט אפרים למלחמה , יודע לתת קרדיט לה' ולא לוקח אותו לעצמו . ב . האם אהוד הוא מנהיג טוב ? נראה שכן - גם חכם ויודע תכסיסי מלחמה וגם אהוב על ידי השבטים ומצליח לסחוף אחריו את העם למלחמה . ג . תכונות הנדרשות למנהיג טוב : הצעות - חכם , שיהיה אכפת לו מהעם שלו ושילחם למענם - , גם אם זה על חשבונו . דוגמא אישית - אהוד הצליח להש תמש בחולשות שלו ולהפוך אותן ליתרון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר