עמוד:69

. 2 מבנה עקרוני של מהלך היחידה : יחידה זו היא יחידה קצרה . עיקרה - חלוקת הארץ לשבטים . אנו מ בקשים להדגיש כאן שני היבטים מרכזיים : * חלוקה באמצעות גורל * הקניית ידע הנובע מתוך הפסוקים ויהיה בבחינת זריעה בדמעה - אבחנה בין 12 הבנים ל- 12 השבטים . . 3 הערות לרצף ותשובות לשאלות : כיצד חולקו הנחלות לשבטים ? . 1 לפי פסוק - 1 העוסקים בחלוקת הארץ הם יהושע בן נון ואלעזר הכהן . . מה אלעזר הכהן עושה כאן ? שאלה טובה . פסוק זה הוא ביטוי לשכבת הכתיבה הכוהנית בסיפור , שכבה שבאה להנכיח את הכוהנים כשותפים בהנחלת הארץ . ראו " עולם התנ"ך " עמ' . 137 . 2 שיטת הגרלה . כפי שהרחבנו לתלמידים - אין הכוונה להגרלה שרירותית , אלא לטקס המח צין ידיעה או החלטה האלוהית . בדומה להגרלה בספר יונה פרק א , לבחירת שאול בשמואל א פרק י , או להגרלת יונתן שמואל א י"ד . הזמנה לדיון שיטה לחלוקת הנחלות לשבטים : כדי לא ל עורר מריבות ומלחמות בין השבטים ; כדי לא לשים את יהושע במצב שהוא צריך להחליט ולהכריע בין השבט ים ; כדי שלא יחשבו שיש נחלה אחת שווה יותר מאחרת ; ברגע שהאל מחליט , אי אפשר להתווכח ואין מריבות . חלוקת הארץ – מדוע כמה שבטים נשארו בצד המזרחי ? פס 4-2 ' . 3 א . תרגיל זיהוי במפה . ב . הנהר הגדול הוא הירדן . ג . נדמה שנמצאים 3 שבטים בחלק המזרחי - ראובן , גד ומנשה . ד . פסוק . 3 לפי הפסוק צריכים להיות 2 . 5 שבטים . ה . נדמה שנמצאים 10 שבטים בחלק המערבי – אשר , נפתלי , זבולון , יששכר , מנשה , אפרים , דן , בנימין , יהודה , שמעון . ו . פסוק . 2 לפי הפסוק צריכים להיות 9 . 5 שבטים . ז . יש אמנם 13 נחלות אבל 12 שבטים . ח . שבט משה חצוי לשתי נחלות ט . 12 = 2 . 5 + 9 . 5 עוד חיזוק לדמותו החיובית של יהושע , כמי שמקיים הבטחות ( דוגמת רחב , דוגמת הגבעונים . ( הסצנה הזו מחזקת עוד היבט - יהושע כממשיך דרכו של משה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר