עמוד:61

הזמנה לדיון לעניין הפרת הברית : מצד אחד , ברור שאסור להפר את הברית - כמו שיהושע עמד בהבטחה לרחב . מצד שני - האם יש תוקף לברית שהושגה במרמה ? אז מה עושים ? מחלוקת פנימית - בין בני ישראל ( העדה ) לבין זקני ישראל ( הנשיאים . ( . 19 א . לפי פסוקים - 19-18 אנשי העדה רוצים להכות את הגבעונים ( להכות משמעו להרוג . ( העם לא אומרים שהם רוצים להכות , אבל מתוך זה שיהושע עוצר אותם , אפשר להסיק מה היה רצונם . ב . בסופו של דבר , אנשי העדה לא פעלו כפי שרצו לפעול " ולא . "הךום ג . נשיאי העדה עצרו את העם . ד . הנימוק – השבועה לה' בדבר ההגנה על הגבעונים . הזמנה לדיון על מי אנשי העדה כועסים ? אולי על הגבעונים שרימו את יהושע ואת העם ? ואולי על יהושע או על נשיאי העשה שהאמינו להם , ואולי על עצמם ? . 20 א . הפתרון הוא שיהושע ישמור על השבועה ולא יהרוג אותם , אבל הגבעונים יהיו עבדי עולם של ישראל " חוטבי עצים שואבי . "מים ב . הגבעונים מרוויחים את החיים שלהם והגנ ה לנצח . יהושע מרוויח עבדי עולם , ואולי גם את הדימוי שלו - כמי ששומר הבטחות . ******* אפשר להרחיב כאן על טכניקות של גישור - מציאת פתרונות בשיטת הגישור . שיטה שלא מחפ שת מי האשם או הזכאי , אלא מחפשת פתרון תוך מיקוד הצרכים של כל צד . במקרה שלנו - במובנים רבים זה מצב של " ווין <> ווין" – מושג הלקוח מתוך תיאוריות גישור ( בהקשר של שאלת הרווחים שהצגנו קודם . ( למעט , כמובן , עניין איסור כריתת הברית עם עמי כנען . יהושע מול הגבעונים : ל םה רםיתם אתנו – !? פס 27-22 ' . 21 א . הגבעונים מודים שהם רימו את ישראל כי הם פחדו שיהושע יהרוג אותם . ב . הפעם , הגבעונים מדברים ביושר . . 22 גורלם של הגבעונים יהיה להיות מקוללים ( ארורים ) , חוטבי עצים ושואבי מים לבית , 'ה כלומר למקדש . הזמנה לדיון מצד אחד - זה עונש ל תמיד , להיות עבדי ישראל . מצד שני - זוהי הגנה , בהשוואה לגורל אפשרי דומה לזה של אנשי יריחו והעי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר