עמוד:60

הזמנה לדיון הצעות - מה רוצים הגבעונים להרוויח ? שלא יהרגו אותם - כמו שעשה יהושע לערים אחרות . ולא רק זאת - אלא גם הגנה וחסות . עדיף להיות בצד של החזקים . מה יכול יהושע להרוויח ? למנוע מלחמה והרג ; לכבוש מקום מבלי לקחת את הסיכון של מלחמה או של כי שלון ; להרוויח את התמורה שיתנו לו - עבדות ומסים . . 16 א . ביקורת בפס וק : 14 " ואת ןי ה' לא שאלו . " : ב . הסבר הביקורת - הביקורת כנגד יהושע וישראל , שהם לא שאלו את . 'ה ג . המספר המקראי מעביר את הביקורת . . 17 השלימו את הסיכום לפי בנק המילים : מתברר , שהגבעונים ידעו מה מתכננים אנשי ישראל לעשות לעמי כנען : לכבוש את הערים ולהרוג את ה התושבים . איך הם ידעו ? מתוך מה שראו וידעו שכבר קרה בערים יריחו ו העי . בשונה ממלכי האמורי שהחליטו פה אחד , להתאחד ולהילחם ביהושע , אנשי גבעון החליטו לפעול ב ערמה : להתחפש לאנשים מעיר רחוקה וכך , בדרך מרמה , לכרות עם יהושע ועם ישראל ברית שלום והגנה . למה בערמה ? למה לא להציע ברית בלי לשקר ? כיוון שלישראל אסור לכרות ברית עם עמי כנען . ולכן החליטו הגבעונים להשיג את הברית בערמה . הם התחפשו והציגו את עצמם כאנשים שבאו מ רחוק , שאינם מ עמי כנען . הגבעונים התלבשו בבגדים קרועים ולקחו איתם לחם עבש , ופנו אל זקני ישראל בבקשה לברית . אמנם איש ישראל וגם יהושע חשדו ושאלו שאלות , ואפילו יש ביקורת כלפי יהושע ונשיאי העם שלא שאלו את . 'ה אבל בסופו של דבר הגבעונים הצליחו לשכנע את ישראל ואת יהושע , לגרום להם להאמין ולכרות איתם ברית . משמעות הברית היא שאסור לישראל לפגוע בגבעונים . תרגיל זה מסכם את הלימוד עד לשלב זה ויש בו מעין " אי של הבנה" - סיכום התרמית ; הסיבות לה ; מטרת הגבעונים ; משמעויות הברית והביקורת כלפי יהושע והנשיאים . כוחה של שבועה – פס 27-16 ' לאחר שלושה ימים ... תחזיקו אותי שאני לא אשתולל ! פס 17-16 ' . 18 א . אנשי ישראל גילו שהגבעונים הם למעשה מעמי כנען ! " וטשמעו ךי קרבים הם אליו ובקרבו הם ישבים" . ב . עד עכשיו חשבו ישראל שה גבעונים הם מעיר רחוקה ולכן הסכימו לכרות ברית . בפסוק 16 מתברר שישראל גילו שה גבעונים הם מעמי כנען ולכן , למעשה , אסור היה לכרות איתם ברית . השאלה הזו היא קריטית כדי לוודא ש התלמידים מבינים את המצב ! מי שלא הבין את העניין הזה - ילך לאיבוד מעכשיו עד סוף הפרק . ממליצים לבדוק שכ ולם הבינו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר