עמוד:58

הגבעונים ואנשי ישראל - " ואיך אכרת לך ברית ?" . 9 א . אולי אתם בכלל מעמי כנען - ציטוט מתאים : " וטאמר איש ישראל אל החוי אולי בקרבי אתה יושב" . ב . אסור לנו לכרות ברית עם עמי כנען - ציטוט מתאים : " ואיך אכרת לך ברית" . כריתת ברית עם עמי כנען - מה הבעיה !? יש בעיה ! ( כניסה לרזי סוגיית האיסור - הזמנה לחקר - כאן עצרנו ברצף הסיפור של פרק ט והרחבנו לחקר על מושגי "שלום" . "חרם"ו לא הגדרנו זאת באופן שונה מבחינה גרפית - מ כיוון שהרחבה זו מוצע ת כחלק מרצף השיעור . לשיקול דעת המורה בפועל , כמובן . ( . 10 הזמנה לחקר בשלושה צעדים צעד ראשון א . לפי הפסוקים מספר שמות , אסור לכרות ברית עם עמי כנען : " לא תכרת להם ולאלהיהם ברית . " : ב . הנימוק לאיסור כריתת ברית : עמי כנען עלולים לגרום לעם ישראל לחטוא . צעד שני ג . לפי הכתוב בספר דברים , כשבאים להילחם עם עיר רחוקה צריך קודם כול להציע לה שלום . ד . לפי הכתוב בספר דברים , כשבאים להילחם עם עיר קרובה צריך לעשות חרם . צעד שלישי - סיכום ה . הצעה - הגבעונים התחפשו לאנשים שבאו מעיר רחוקה כדי שיהושע יציע להם שלום . ו . איש ישראל צדקו , כאשר היקשו לברר מאיפה הנוודים . בהקשר זה - אנו מציעים למורה לקרוא שוב את הנספחים במאמרה של רוני מגידוב . שם ניתן לקרוא מדרשי חז"ל ופירוש הרמב"ם לעניין תהליך החובה להציע שלום גם לעיר קרובה . זה יותר קשה מבחינה דידקטית - אבל יותר נכון גם מבחינת רוחב היריעה וגם מבחינת המסר - קודם כ ו ל הצעת שלום .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר