עמוד:55

יהושע פרק ט - הערות למורה . 1 המלצות לקריאה על אודות הפרק : ( המסומנים בקו הם קישורים ) הגבעונים , מאת ד"ר רוני מגידוב . בתוך אתר מקראנט , פריט מידע של מטח . מאמר קצר ותמציתי על הגבעונים . שלב א - הסברת האירוע והצורך להתחפש . שלב ב – הגבעונים כסיפור אטיולוגי . שלב ג - הגבעונים בספר שמואל - חשוב לזריעת זרעי המשך . שלב ד - התייחסות לסתירות בספר יהושע ( בפרקים הבאים שנלמד - מתברר שאולי כן הייתה אפשרות להשלים ואז ברית הגבעונים מיותרת - נביא מאמר זה גם שם , אולם כדאי למי שמלמד את הגבעונים להכיר את המאמר ואת התיזה כבר עכשיו ) . לטקס כריתת בריתות במארי ובמקרא | מחבר : אברהם מלמט , על טקסי כריתת ברית במזרח הקדום - במקרא ועל סמן תעודות וממצאים . רלבנטית בעיקר - פסקת הסיכום . " על הפרק , " משרד החינוך , . 1998 . 2 מבנה עקרוני של מהלך היחידה : היחידה ארוכה - כדאי לתכנן מבעוד מועד את מספר השיעורים שבוחרים להקדיש לה . הערות לסדר היום : הברית עם ה גבעונים מקדמת את העלילה , ומובילה להישג הבא : כיבוש הדרום . ראו דברי מלך ירושלים שמכיר בהישג . אם זה מלחיץ אותו , כנראה שזה הישג משמעותי גם בעיני המחבר . שמירת הברית עם הגבעונים אינה עולה בקנה אחד עם המדיניות של הכיבוש המוחלט . בנוסף , נראה כי פרשת הגבעונים נכתבה בזיקה לחוקי המלחמה מספר דברים פרק כ . החוק בדברים מבחין בין שני סוגים של מלחמות : מלחמה עם " ערים קרובות" ומלחמה עם " ערים . "רחוקות " ערים קרובות " הן ערים בתוך כנען , שעליהן יש על פי החוק להחיל את החרם . " ערים רחוקות" הן ערים מחוץ לכנען . בעת מלחמה עם ערים אלו , בשלב ראשון יש על פי החוק " לקרוא , "לשלום כלומר להציע הסכם כניעה , שיאפשר לתושבי העיר להישאר בחיים כעבדים לישראל , ורק אם הקריאה לשלום נענית בשלילה , אז יש להילחם . הגבעונים מתחזים לתושבי " עיר רחוקה" , כדי שעל פי החוק יהיו זכאים לאפשרות הברית , כלומר , הסכם הכניעה והשעבוד במקום החרם וההשמדה . גם בספר דברים עצמו יש כנראה שתי שכבות של כתיבה : האחת - קוראת לשלום כאקט ראשון , ללא הפרדה בין עיר קרובה לרחוקה ( הסבר זה אפשר למצוא ב " עולם התנ"ך " בהקשרו , ובמאמרה של ד"ר מגידוב לעיל ) ; והשנייה - מפרידה בין עיר רחוקה לקרובה וקוראת לחרם . זה הקול שעולה בקנה אחד עם הקול השלט בספר הכיבוש ביהושע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר