עמוד:54

. 6 התנהגויות , מעשים וסמלים , שמסמלים את גאוות הנצחון של יהושע ולוחמיו - שריפת העיר והפיכתה לתל שממה , תליית מלך העי כדרך לסמל באופן ציבורי את הניצחון , וזריקת הגופה ללא קבורה , כסמל לביזוי המת . הזמנה לדיון כיבוש העי הצליח הפעם מ כיוון שפעלו לפי ההנחיות ולא לקחו מהמעל . תוקן עוון המעל - עכן נענש , / כולם פעלו לפי ההנחיות , / הפעם , התכנון הצבאי היה של ה' ולא של יהושע - שבפעם הקודמת הפעיל שיקול דעת עצמאי והסתמך על ריגול והמלצה אנושית ולא על הכוונה אלוהית . חרם ערי כנען - בואו נדבר על זה ... לפני העיסוק בדרכי ההתמודדות עם הבעיה המוסרית שעולה מחוק החרם , חשוב לוודא שהתלמידים מבינים , מהי בעיה מוסרית . בלי להיכנס לדיון הפילוסופי מהו מוסר ומה מקורו , אפשר להגדיר מוסר באופן פשטני כמודעות אנושית לכך , שיש דברים שראוי לעשותם ויש דברים שלא ראוי לעשותם . בעיה מוסרית מתעוררת , כאשר התנהגות מסוימת מפרה את כללי המוסר . בחרנו להתמודד עם הנושא בדרך שמבטלת קודם כל את החרם , ורק אז מסביר ה את ההנמקות מדוע כן : למה לא חרם ? א . כנראה לא היה לפי עדויות ארכיאולוגיות . ב . גם חוקי התורה וגם חוקים היום מנסים לשמור על מוסר בזמן מלחמה . למה כן חרם ? ג . דרך לשמור ולבדל . ד . גם אנחנו מגנים על עצמינו בדרכים שונות . הבאנו את הקטע כרצף מידע . אפשר לקטוע אותו באמצע עם שאלות דיון : לדוגמה , מדוע ספר יהושע מציג את רעיון החרם כאידיאל ? או שאלות הבנת הנקרא . בחרנו להשאיר זאת כך , ללא שאלות הכוונה , כדי לאפשר לכל מורה באופן הרגיש ביותר להתמודד עם הקטע עם והכיתה . גם בהיבט המוסרי , וגם בהיבט הדידקטי , שלמעשה מערער את האמיתות ההיסטורית של הדברים ומשאיר אותנו עם רעיון מופשט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר