עמוד:50

סוף דבר – פס 26 ' בביאורי המילים - בפסוק 26 יש מדרש שם המסביר את שם המקום - עכור . כלומר - עכן העוכר את ישראל . קצת רחוק ? בדברי הימים א , ב 7 עכן נקרא " עכר עוכר ישראל אשר מעל . "בחרם מדרש שם הרבה יותר " מדויק " ממדרש השם " עכן " על ידי " מה עכרתנו , " " עמק עכור " . . 13 הענשת החוטא השיגה את מטרתה - ה ' הפסיק לכעוס : " וטשב ה' מחרון . "אןו מכאן אפשר לרמוז או להסיק על השלב הבא - ניסיון נוסף לכיבוש העי , אולם עוד חזון למועד . . 14 אפשר בכתב ואפשר בדיון בכיתה . הצעות : לזכור - את מחויבות הפרט ליחיד ; שאסור להמרות את פי ה' ; שאסור לפגוע באחווה החברתית . לשכוח - את החטאים ואת העונש הנורא , למרות שהם תזכורת לא לחטוא שנית . ספר יהושע עצמו מעיד שהמסר נקלט היטב : בסיפור בניית המזבח בעבר הירדן המזרחי בפרק כ"ב אומרים לשניים וחצי השבטים המזרחיים : " הלוא עכן בן -זרח , מעל מעל בחרם , ועל-ךל -עדת י שראל , היה קצף : והוא איש אחד , לא גוע בעונו " ( כב , . ( 20 מה אכפת לנו ? הזמנה לדיון א . החברה אחראית ליחיד - ערבות הדדית , החזקת היחיד , אזהרת היחיד , חינוך היחיד . היחיד - יש לו אחריות לעצמו ולחברה - לפעול לפי החוקים , להנהיג , לדאוג לחלשים בחברה , לדאוג לצדק ולמוסר . ברגע שהיחיד דואג לחברה - זה חוזר אליו . . 15 פעילות שמטרתה לוודא הבנה של הסיפור , מבלי לעסוק בו בכיתה יותר מדי ( בהקשר של לוחות הזמנים ותלב"ס ( . הזמנה לדיון פעולת האיש יכולה לפגע בכולם , כי הספינה תטבע ולכן כדאי שהאיש יפסיק . כדי שכך יקרה , אנשי הספינה צריכים להפסיק אותו , ולכן אפשר שהאיש אשם - אפשר שכולם אשמים . מסרים בנמשל - אחריות הדדית של פרט וחברה . הסיפור דומה - באחריות , בפגיעה בחברה כולה . הסיפור שונה - בסיפור עכן החברה לא פנתה לעכן לעצור אותו . לאור הענישה ופתרון הבעיה , אולי יש א פשרות לתיקון . לעניין הסיכום : בפרק הזה קרו כמה דברים בפעם הראשונה : המרו את פי יהושע ואת פי ; 'ה עם ישראל אינו פועל באחדות ; מישהו חטא ; עם ישראל נכשל כשלון צבאי ; יהושע נופל ברוחו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר