עמוד:45

יהושע פרק ז - הערות למורה . 1 המלצות לקריאה על אודות הפרק : ( המסומנים בקו הם קישורים ) סיפור הכישלון בעי והמסגרת הספרותית של יהושע א-יא : מחבר ישראל רוזנסון . אמנם רק מאמצע המאמר מדובר על פרק ז - אבל זו הטענה המרכזית : שפרק ז הוא סיפור מראה לסיפורי ההצלחה ומאיר על נקודות ההצלחה בדרך הכישלון . פרק שני : המספר | מחבר : שמעון בר- אפרת - במסגרת תחום המחקר " הסיפור המקראי" - קריאת הסיפור המקראי בכלים מעולם הספרות והגדרת כלים ספרותיים ייחודיים לעולם התוכן המקראי ( מחקר שהתגבש בשנות ה- . ( 60 המאמר מציג עקרונות ומאפיינים של המספר המקראי . ( המאמר מתוך הספר " העיצוב האומנותי של הסיפור במקרא" , הוצאת ספרית הפועלים , . 1979 הספר כולו מובא כמאמרים באתר מקראנט ( . הנחות היסוד של החוק הפלילי במקרא : מחברים : משה גרינברג ; יוחנן מופס ; גרשון דוד כהן , מתוך הספר " תורה נדרשת : חיבורים בשאלות יסוד בעולמו של המקרא , " עם עובד , תשמ"ד . לעניין עכן מהפסקה השלישית - לדיון בשאלת האשם האישי / קבוצתי והעונש האישי / משפחתי / קבוצתי . מעניין לקרוא את הפסקה בהקשר המאמר כולו . . 2 מבנה עקרוני של מהלך היחידה : לקוראים בלבד ! – פס 1 ' א . פס 1 ' מופנה לקוראים - כבסיס ליחידה - ניסיון כיבוש העי מלכתחילה נדון לכישלון . זה ציר אחד בניתוח הפרק . ב . בקריאה צמודה - נגלה שיש כאן מתח בין האחריות האישית לבין האחריות הקבוצתית על המעל . אמנם אחד מעל , אבל הפסוק מפנה שתי אצבעות מאשימות . מכאן נפתח דיון שנשזר לאורך הפרק - מי אחראי בקבוצה ל"מעילה" - מה האחריות ההדדית של הפרט והקבוצה ? כיבוש העי – ? ... פס 5-2 ' א . הבנת הנקרא - הבנת כישלון ישראל והשפעתו על ישראל . ב . המשך קריאה כפולה - סיבות לכישלון - המעל והמלצת המרגלים . מה יהושע לא יודע ? ... מה באמת קרה ? ועדת החקירה – פס 15-6 ' מוקדים ביחידה : א . הבנת הנקרא - פענוח שלבי ועדת החקירה ומציאת המועל . ב . המשך פתיחת שני הצירים של מישורי האשמה - היחיד והחברה . ג . כהמשך - קריאה כפולה של דברי האל - חטא ישראל <> עכן המועל . שוב שני הצירים המקבילים של היחיד והחברה . ד . המספר המקראי - כמי שחשף בפני הקוראים את המידע בראשית הסיפור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר