עמוד:28

הזמנה לדיון הצעות - יש עמים בארץ ישראל , ולכן צריך לחשוב מה עושים איתם - שלום ? מלחמה ? המשימה שעומדת בפני יהושע היא משימה כבדה , גדולה וקשה . היא כוללת לא רק את חציית הירדן , אלא התמודדות עם עמי כנען ואולי גם התמודדות עם רעיון השליטה בעמים אחרים . תגובת יהושע למשימה - פס' 15-10 לעניין המילה " שוטרים " - בעברית של ימינו , שוטר הוא מי שמונ ה על ידי השלטון להשגיח על שמירת החוק והסדר הטוב . במקרא , המילה " שוטר " היא תואר של פקיד המסייע לשרים ולשליטים במשימות שונות . בשפה האכדית הקדומה , ש דיברו וכתבו בה אלפי שנים לפני שנכתב ספר יהושע , קיים השורש ש . ט . ר ופירושו " לכתוב " . השורש ש . ט . ר באכדית מקביל לשו רש העברי כ . ת . ב . על רקע זה אפשר להבין מילה כמו " שטר " בעברית , שמשמעותה מסמך כתוב . הסבר זה הוא הבסיס להשערה , שהשוטר בעת העתיקה היה פקיד שעסק בכתיבה . 15 . יהושע נשמע , להבנתו , כמי שמבין מה הוא עושה ו אינו חושש מן המשימה . 16 . א . יהושע נותן הנחיות לשוטרים . ב . השוטרים אמורים להעביר את ההנחיות לעם . ג . תכנית הפעולה היא שלוקחים צידה וחוצים את הירדן ! את עניין ראובן גד וחצי שבט המנשה בחרנו להביא בפי החיות . אין פירושו של דבר שזה פחות חשוב , זוהי פשוט דרך קצרה ועניינית להביא את הדברים כך שיתאפשר למורה שיקול דעת , האם וכיצד להרחי ב . אפשר לתת את הדעת לכך שיהושע מעביר את ההנחיות לכל העם באמצעות השוטרים , אבל לראובן גד וחצי המנשה ההנחיות מועברות ב דיבור ישיר של יהושע - אולי מתוך הבנת הרגישות המיוחדת שלהם . זוהי דוגמה לחוכמה ולהתנהלות נכונה של מנהיג : הידיעה באילו מצבים יש לדבר דרך שליחים , ובאילו מצבים נחוץ דיבור אישי , ישיר של המנהיג . תגובת העם לדברי יהושע - פס' 18-16 . 17 קראו פסוקים . 18-16 א . העם מקבל את מנהיגות יהושע . ציטוט אפשרי " ךל אשר צויתנו נעשה ואל ךל אשר תשלחנו נלך" ( פס' . ( 16 כמעט כל ציטוט טוב כאן . ב . אפשר להגיד שההבטחה של ה' ליהושע מתחילה להתממש : עם ישראל לא מתייצב כנגד יהושע , אלא מקבל את מנהיגותו , ויהושע כבר מתמודד עם המוקש האפשרי של שניים וחצי השבטים - שמקבלים את סמכותו ולא מתייצבים כנגדו . 18 . א . הפועל החוזר הוא . "שמע" ב . כמו שהעם שמע למשה , כך גם העם ישמע / שו מע ליהושע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר