עמוד:19

4 . ג . הוראה באמצעות הקומיקס בימינו , ספרי קומיקס אינם רק ספרי שעשוע המתארים גיבורי על , אלא הם סוגה ספרותית המאפשרת דיון מעמיק ורציני בנושאים היסטוריים וחברתיים . וזאת , בין השאר , ב זכות יכולתם ל ספר סיפור בתמונות , לעצב דמויות ולאפיי ן " אב טיפוס" של דמויות מייצגות , ו בדרכים אלה לאפשר העברת מידע וביטוי של מגוון דעות ועמדות . אחד הספרים שהביא לשינו י בתפישת הקומיקס הוא ספרו של אמן הקומיקס היהודי , ארט שפיגלמן , בן לניצולי שואה שחי בארה"ב . שפיגלמן פרסם בשנת 1986 את הספר " עכבר - סיפורו של , "ניצול המתאר את קורות אביו בשואה באמצעות סיפור קומיקס . שפיגלמן זכה ב- 1992 בפרס פוליצר על ספר זה ועל ספר ההמשך שלו , " כאן החלו . "צרותי בשנת 2004 פרסם שפיגלמן את הספר "בצל המגדלים , "שאינם שנכתב בעקבות אסון התאומים בניו יורק . לדבריו של שפיגלמן , הקומיקס דומה לפעולת המוח - "פרצים קטנים של שפה ושל תמונות . "קצרות . 3 השפה העברית כערך . מתוך תכנית הלימודים במקרא : " לימוד המקרא כחלק מפיתוח האוריינות - ' אוריינות' היא מכלול התנהגויות , תגובות , נורמ ות וציפיות שיש כלפי שפה כתובה . פיתוח כשירות אוריינית של תלמידים הוא תחום מרכזי בבית הספר היסודי . תפקיד בית הספר הוא לחשוף בפני התלמידים מאפיינים שונים של טקסטים מסוגים שונים . אחד מסוגי הטקסטים שיש לחשוף בפני התלמידים הוא הטקסט המקראי . נקודת המוצא להבנת המקרא היא בבעיות הקיומיות האנושיות והאוניברסאליות ובמסרים הרעיוניים שהוא עוסק בהם . שפת המקור המקראי היא קשה ולכן יש להכין את הלומדים בשלבים לקראת השגת הדרגה הגבוהה של קריאה עצמאית ומדויקת . עד שיגיעו לדרגה זו יש לסייע להם בקריאת המקרא ובהבנתו" . אחד הקשיים הידועים בהוראת מקרא הוא הקושי השפתי של התלמידים . הם מתקשים בקריאת פסוקי המקרא בשל אוצר המלים הזר , התחביר השונה , סימני הפיסוק השונים ( טעמי המקרא . ( פעמים רבות השפה עצמה היא מכשול בהבנת הסיפור , בבחינת " שפה , "זרה ו היא אף יוצרת רתיעה מקריאת הטקסט המקראי . בספר הלימוד יהושע שופטים שמנו דגש רב ב היבט השפתי . אנו רואים בהקניית השפה , בשימוש בה ובהיכרות אתה ערך בפני עצמו . אחת ממטרות הספר היא העשרת המבע הלשוני של הלומד באמצעות הקריאה והכתיבה . זאת בהלימה להישג נדרש מס' 7 בחינוך הלשוני : " הבנת הנושאים , הרעיונות והמסרים העולים מהקריאה בטקסטים , שהם חלק מהמורשת התרבותית היהודית . " . 4 הקומיקס מסייע בהתמודדות עם הטקסט המקראי - הקומיקס משלב את פסוקי המקרא ואת השפה הדבורה , תוך הכוונה להתמצאות בטקסט ולתיווך בין האיורים לבין הפסוקים הרלוונטיים בתנ"ך . גם משימות הזיהוי וחילוץ הפרטים מתוך ה טקסט מסייעות בהתמודדות עם הטקסט המקראי . ה אבחנה בין מ שלבי שפה שונים מאפשרת דגש שפתי נוסף בספר - מהלך ההוראה מציע הנחיות ברורות , שפה רהוטה , בגובה העיניים . ביטויים " , "סלנגיים עם קריצה היתולית , מושמים בפיהן של דמויות העזר ( ינשוף , עז , עורב . ( ה הזמנה לכתיבה מציע ה ממד נוסף של השפה . לעתים קרובות הצענו התחלות של תשובות על מנת להקנות הרגלי כתיבה וארגון תשובה . עוד הצענו כתיבה חופשית , אישית ויצירתית במילוי בועות הקומיקס ובהזמנות ליצירה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר