עמוד:18

4 . ב . ערכים מנחים בפיתוח הספר . 1 בהוראת התנ"ך יש הזדמנות להקנ ות לתלמידים רבדים רבים של ערכים תרבותיים ישראליים ויהודיים , כחלק מהוראת התרבות העברית . השפה , הסיפורים , הדמויות , המקומות - כל אלה יוצרים תשתית אסוציאטיבית- תרבותית בקרב ילדים ובני נ וער , הגדלים להיות אזרחים במדינת ישראל . על כן , ספר הלימוד שם דגש ייחודי ב עצם הבנת הסיפור המקראי כחלק מתהליך ה ניכוס התרבותי של התנ"ך . כמו כן , הספר מדגיש את הממד השפתי תוך שילוב הקניית מיומנויות קריאה מקראיות , ביאורי מילים והדגשת ניבים וביטויים בשפה העברית . בנוסף , ה ספר מדגיש גם את הממד הגיאוגרפי , מתוך מטרה ליצור זיקה קוגניטיבית ורגשית בין המקומות המתוארים בסיפור המקראי לבין חיי היומיום של הלומדים ולעודד את ערך אהבת הארץ . . 2 הקניית ערכים אישיים וחברתיים - תכני הספר ים יהושע ושופטים מזמנים עיסוק בערכים אישיים וחברתיים כאחת , ל משל : דוגמה אישית , אחריות , מנהיגות ועוד . בד בבד עם העיסוק בתכנים , ראינו לנכון לשלב בהיבטים המתודולוגיים של הספר גם ממד ערכי - דהיינו , לעודד לריבוי דעות ולסובלנות , לעבודה של תהליך לאורך זמן , ליצירתיות כערך . הספר מכוון ליצירת קשר בין המקרא לבין העול ם החווייתי , הרגשי , האינטלקטואלי , התרבותי והערכי של התלמידים , על מנת להעמיק ולהרחיב את תפישתם העצמית ואת תפישת העולם הסובב אותם . . 3 זיהוי פערים בטקסט - פעמים רבות הטקסט המקראי אינו חושף הכול - רגשות , אירועים , הסברים . הפערים בטקסט מזמנים השלמה ומאפשרים לדמיון לפרוח . הקומיקס הוא כלי עזר לזיהוי הפערים ולמילוי הפערים . . 4 זיהוי חזרות ומילים מנח ות - דרכו של הטקסט המקראי להדגיש רעיון מסוים באמצעות חזרות ומילים מנחות . בספר אפשר למצוא הקניה של המושג " מילה מנחה" והפניה של המורה לאיתור מילים מנחות , ו בעיקר – להבין את משמעותן . . 5 פרשנות - בשונה מביאורי מילים , פרשנים מזהים קושי בפסוק - לשוני , ערכי , אמוני - ומציעים לו הסברים על פי תפיסת עולמם . בספר אנו מציעים היכרות עם פירושים שונים . מרבית הפירושים נמצאים במדריך למורה , ל שימוש לפי שיקול דעתו של המורה . . 6 " מושגים מקראיים " - בתהליך הלמידה המצטבר של פרקי התנ"ך , התלמיד נתקל במושגים החוזרים על עצמם . בתחילה הם נרכשים , ובהמשך הלמידה הם הופכים שימושיים . בספר הזה הדגשנו כמה מושגים מרכזיים כמו " מילה מנחה" ו"המספר ה . "מקראי . 7 השוואה בין מקורות - הבנה מעמיקה של הטקסט המקראי , כמו גם חשיבה מסדר גבוה , מחייבת לעתים קרובות השוואה בין טקסטים . ועם זאת , נראה כי לעתים הפיזור בין המקור ות השונים מקשה על התלמידים להבחין בין עיקר לטפל . על כן , לפעמים הצענו לתלמידים לערוך רשימות , ולא טבלאות השוואה , ופעמים רבות הבאנו ביאור של המקור , ולא פסוק נוסף , כדי לא להלאות את התלמידים . במקומות שבהם הזמנו השוואה - הצענו כלים , כמו סימון בצבעים של מילים ורעיונות חוזרים ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר