עמוד:14

3 . א . מטרות תוכניות וערכיות להכיר ולבחון דמויות בתולדות עם ישראל , דוגמת האבות והאימהות , נביאים , שופטים , מלכים ודמויות נוספות . בספר הלימוד יהושע- שופטים נכיר את דמויות המנהיגים : יהושע , עתניאל , אהוד , ברק , דבורה , גדעון , יפתח , שמשון . שני הספרים , שבמרכזם עומדות דמויות אלה , מאפשרים מבט עומק בתהליכים שעוברות הדמויות ובמורכבות ן של הדמויות . להכיר את המקרא כספרות שלרוב אינה מעלימה ומטשטשת חולשות אנוש . הספרי ם יהושע ו שופטים מציג ים את רצף האירועים ההיסטורי דרך דמויות מייצגות – המנהיגים . והנה , יהושע והשופטים א ינם מוצגים תמיד כדמויות מופת , אלא להיפך - כמנהיגים אנושיים שלעתים מפחדים , כושלים וטועים . מהן הסיבות לכך ? ברובד אחד – זהו אמצעי במהלך ה אסטרטגי של הספרים המוביל לאימוץ שיטת המלוכה ; ב רובד אחר – יש בכך חיזוק לנזקקות התמידית של המנהיג לאל ; וברובד נוסף – יש בכך משום העברת המסר , שגם המנהיגים הדגולים היו בסך הכול בני אדם ... לנקוט עמדה מנומקת ומבוססת כלפי ערכים , תפיסות עולם ודמויות במקרא . מתוך מטרה זו גזרנו שני " כללי אצבע" בפיתוח ה ספר ובהמלצות להוראה : הכלל הראשון – הנמקה : התלמידים מתבקשים , הן בשאלות אינפורמטיביות והן בשאלות של טיעונים ונקיטת עמדה , לבסס את דבריהם על ציטוטים מתוך הפסוקים . נימוקים תקפים ומהימנים המבוססים על ראיות מוצקות הם מרכיב מרכזי בכישורי הלמידה של לומד חושב , ושיעור י התנ"ך ה ם אחד המקומות לטיפוחם . ההתבססות על הפסוקים היא גם כלי לאימון בקריאת התנ"ך ול"התיידדות" עם הטקסט המקראי . הכלל השני - נקיטת עמדה : הדמויות , הערכים והאירועים המסופרים מזמנים נקיטת עמדה . ועם זאת , נמנענו משאלות המזמינות הזדהות עם הדמוי ות ומשאלות הדורשות עמדה שיפוטית . השאלות שהוצגו לפני התלמידים מזמינות למחשבה , לניסוח של רעיונות שונים ושל עמדות שונות המנוגדות לעתים זו לזו . למעשה , הזמנו את התלמידים לנסח דילמות , א בל לא לפתור אותן . להכיר את החברה המקראית ואת השינויים שחלו בה מבחינת מבנה המש פחה והשבט , הממלכה ומוסדותיה , החוק והמנהג . אחד הביטויים לשינויים שחלו בחברה המקראית המתוארת בספרי יהושע ו שופטים הוא תהליך השינוי שחל בעם ישראל : מעם עבדים בארץ ניכר לעם נודד במדבר , מעם נודד במדבר לעם כובש ( בתקופת הכיבוש העם מתואר כנאמן למצוות ; ( 'ה ומעם כוב ש לעם שחי בארצו במבנה חברתי והנהגתי שבטי לעם ש המבנה החברתי השבטי שלו הולך וקורס עד לכדי "איש הישר בעיניו . "יעשה . 3 תכנית הלימודים במקרא לבית הספר היסודי תכנית הלימודים המעודכנת ( עדכון לתכנית תשס"ג , ( מפרטת את המטרות של תכנית הלימודים בבית הספר היסודי . נציג את המטרות האלה ואת יישומן בספר הלימוד יהושע-שופטים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר