עמוד:12

בתפקידים קהילתיים , עוד לפני שהושיע ו את ישראל ( כדוגמת דבורה , היושבת תחת התומר ושופטת את ישראל ; ד , , ( 5-4 או לאחר מכן ( כדוגמת יפתח ; יב , . ( 7 על גורלם של שופטים אחרים , לאחר שהושיעו את העם , לא ידוע דבר ( כדוגמת אהוד ; ג , . ( 30 . 2 היקף ההנהגה : השופטים מוצגים כמנהיגי ישראל ( על מרביתם נאמר " וטשןט את , ( "ישראל אך מן הכתובים עולה , שהשופטים הנהיגו מספר מצומצם של שבטים . כך למשל דבורה , המונה בשירתה את השבטים שהצטרפו למאבק כנגד צבא סיסרא , ומגנה את השבטים שלא הצטרפו ( ה , . ( 18-14 יפתח לא גייס את שבט אפרים למלחמה בבני עמון , וכתוצאה מכך התפתחה מלחמת אחים ( יב , . ( 6-1 מסיפוריהם של שופטים אחרים עולה שהם פעלו בתחום גיאוגרפי צר מאוד . כך למשל שמשון , שפעל " בין צרעה ובין אשתאל" ( יג , . ( 25 . 3 היקף הסיפור על השופט : עלילות שופטים אחדים מתוארות בהרחבה , כגון ישועת אהוד ( ג , , ( 30-12 דבורה וברק ( פרקים ד- ה ) גדעון ( פרקים ו -ח , ( יפתח ( י , – 6 יב , ( 7 ושמשון ( פרקים יג- טז . ( שופטים אלה מכונים " השופטים , "המושיעים ועיקר סיפורם מתמקד בתיאור הישועה שהביאו לעמם . שופטים אלה מכונים לעיתים גם " השופטים הגדולים" , על סמך התיאור המפורט של סיפורי הישועה שלהם . שופטים אחרים זוכים לדיווח קצר , שאורכו פסוקים אחדים בלבד , והוא כולל את תיאור רכושם , משפחתם , מקום מושבם ומקום קבורתם : תולע ( י , , ( 2-1 יאיר ( י , , ( 5-3 איבצן ( יב , , ( 10-8 אילון ( יב , ( 12-11 ועבדון ( יב , . ( 15-13 שופטים אלה מכונים לעיתים " השופטים הזעירים" , עקב קיצור התיאור על אודותם . גם הדיווח על שמגר בן ענת קצר במיוחד ( ג , , ( 31 אולם הוא מתואר כמי שהושיע את ישראל בסגנון סיפורי הגבור ה של דוד ( השוו לשמ"ב כג , . ( 12-11 . 4 מנהיגות השופטים ומנהיגות הזקנים – נראה שהמנהיגות הפטריארכלית -השבטית הלכה והתרופפה , ככל שהתגבר הלחץ של השוסים והאויבים על ריכוזי ההתיישבות הישראלית . בהתאמה , עלה הצורך במנהיגות שתוכל להתמודד עם הבעיה הביטחונית . השופטים המושיעים היו מנהיג ים דינאמיים , כריזמטיים , שענ ו על הצרכים הביטחוניים-המדיניים . ברגעי המשבר הם תפס ו את מקומה של המנהיגות הפטריארכלית-ה שבטית ( עד כדי כך שהזקנים עצמם פונים אל יפתח , בפרק יא . ( ההבדלים בין השופטים השונים בכל התחומים שמנינו לעיל מסבירים את השימוש בשורש ש . פ . ט לתיאור משרת הנהגה זו . שורש זה משמש במשמעות משפט ובמשמעות ממשל כאחד , וכך מאחדים מחברי הספר את כל סוגי המנהיגים שפעלו בתקופה זו תחת כותרת שלטונית אחת . רעיונות י סוד בספר שופטים . 1 הדגם המחזורי של תקופת השופטים : כבר בפתיחה לספר ( ב , ( 31 , 16-6 מתוארת תקופת השופטים על פי דגם בן שלושה עד חמישה שלבים קבועים , והם : 1 . א . חטא - העם חוטא לה' . 1 . ב . עונש - ה' מעניש את העם באמצעות אויב שכובש אותם ומכביד את לחצו עליהם . 1 . ג . זעקה – העם מתקשה לשאת את עול השעבוד וזועק לה' לעזרה ובתפילה ( לפי שופטים י , . ( 10 1 . ד . ישועה – ה' נענה לבקשת העם ומקים להם מושיע , שופט , שגואל אותם מיד לוחציהם . 1 . ה . שקט – אחרי ניצחונו של השופט המושיע על האויב משתרר שקט . הדגם המחזורי אינו מופיע תמיד בשלמותו , לעתי ם מופיעים רק שלושה או ארבעה שלבים מתוך החמישה . גם להעדרם של השלבים במחזור מסוים יש משמעות : למשל , בסיפור הישועה של דבורה וברק חסר הדיווח על שלב הישועה ( הקמת המושיע , ( ובכך נותרת פתוחה השאלה – מיהו המושיע ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר