עמוד:7

פרשנות אחת המיומנויות הנדרשות מ"אוריין תנ"ך" היא ההתמודדות עם פרשנות המקרא . ועם זאת , לעתים הפרשנות חוסמת וסותמת במהירות רבה מדי את הקשיים בטקסט ולא מאפשרת ל התמודד אתם ולהציף פתרונות אפשריים . זאת ועוד , לעתים הפרשנות מסי טה את הקורא מהטקסט המקורי , ואז עלול להיווצר טשטוש בין המקור לבין הפרשנות . על כן הבאנו את מרבית הפירושים במדריך למורה , ככלי עזר למורה וכהצעה לפעילות עם התלמידים . במקומות אחרים הבאנו פרשנות ואף הזמנו את התלמידים לחשיבה ביקורתית : עימות בין שתי פרשנויות או תגו בה והתייחסות לפרשנות . תרבות ואמנות התנ"ך הוא מקור השראה לאמנים מתחומי ם שונים – אמנות פלסטית , שירה , פרוזה ועוד . בספר הלימוד מובאות יצירות אמנות שונות הקשורות לחומר הנלמד . " משפטים לדרך" תכנית הלימודים מדגישה ניבים , ביטויים ואמרות המופיעים בפרקים של הספר , לדוגמה : " חזק , "ואמץ " והגית בו יומם , "ולילה " תמול , "שלשום "שמש בגבעון דום וירח בעמק , "איילון " איש הישר בעיניו , "יעשה " תחזקנה , "ידיך " באמת ובתמים" ועוד . אלה הם ביטויים שהיו לנכסי צאן ברזל בשפה העברית , והם משמשים גם בעברית של ימינו . נוסף על ביאורם של המשפטי ם והביטויים האלה במהלך רצף הלמידה , הביטויים הבולטים מובאים בפינה " משפטים , "לדרך המופיעה בסיומם של מרבית הפרקים . אנו מציעים להשתמש בפינה הזאת כדי להדגיש את הביטויים , האמרות והניבים המובאים בה . דמויות עזר את הלימוד בספר מלוות שלוש דמויות של בעלי חיים : הינשוף , התיש והעורב . כל אחת מהן מייצגת ומעלה " קול" אחר : הינשוף - בתפקיד ה"חכם" - , מסביר ומבהיר נקודות שונות בטקסט המקראי , ואף מביא מידע חוץ - מקראי . התיש - בתפקיד ה"תם" - שואל שאלות לכאורה בסיסיות , ומאפשר את השמעת קולו של התלמיד שלא תמיד מבין את ה"מובן מאל . "יו העורב - אולי מעט "רשע" - בן שיחו של התיש , שעונה ומבהיר את ה"מובן . "מאליו הדמויות האלה מופיעות ברוב פרקי הספר , הן בחלק של הקומיקס והן בחלק של ההצעות להוראה- למידה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר