עמוד:4

. 1 בשער העיר – פתח דבר למורה ספר הלימוד יהושע- שופטים ןותח בהתאמה לעדכונים בתכנית הלימודים החדשה במקרא , התשס"ג , והוא מציע דרכים להוראת וללמידת הספרים יהושע-שופטים . הספר ןותח לפי המסרים , הרעיונות , המטרות והמושגים המופיעים בתכנית הלימודים ובהתאמה לגילם של הילדים ולמשתמע ממנו - תחומי עניין , ידע קודם , שלב התפתחותי בהקשר של שפה ואוצר מילים ובהקשרים רגשיים ומוסריים ועוד . הספר כולל את כל פרקי הלימוד מהספרים יהושע ושופטים המופיעים בתכנית הלימודים לכיתה ד , והוא מושתת על עקרונות מקצוע המקרא ועל התכנים , המיומנויות והערכים ה מופיעים בעדכונים לתכנית הלימודים להוראת המקרא , התשס"ג . המדריך למורה שלפניכם נועד לסייע לכם , המורים , בתהליך ההוראה . במדריך למורה , ובמערך ההשתלמויות המלווה את התכנית , תמצאו הצעות רבות לארגון הלמידה ולעיבוד חומרי הלמידה להוראה בכיתה . כך , אנו מקווים , יהיה המסע הלימודי בין פרקי יהושע ושופטים חוויה מרתקת לכם ולתלמידיכם . מלבד המבוא - המדריך למורה כולל את ספר הלימוד עצמו , שבשוליו מופיעות הערות והארות למורה . ההערות למורה כוללות העשרה של ידע ( פרשנויות , מדרשים , חקר המקרא ועוד , ( המלצות והצעות להוראה ולהרחבת הדיון , הפנ יית תשומת הלב לקשיים אפשריים בהוראה , ועוד . 1 . א . במה נתייחד הספר הזה משאר הספרים ? שילוב איורי קומיקס – בכל פרק מוצגת תחילת עלילת הסיפור באמצעות איורי קומיקס המלווים בפסוקים מהתנ"ך . מטרת הקומיקס היא לסייע בהבנת הפרק במה הראשונית – הבנת רצף העלילה של הסיפ ור . הוראת הפרק באמצעות נושא מארגן – הניתוח של כל אחד מהפרקים מתמקד במספר מצומצם של נושאים : עניין מרכזי בעלילה , מושג , דמות , ערך , מיומנות מקרא ועוד . ההנחה היא שבכל אחד מפרקי יהושע ושופטים יש אינספור נושאים ל ניתוח ולהוראה , אבל משום מגבלות הזמן , וגם מתוך שאיפה להגיע להבנה מעמיקה ככל האפשר , כדאי להתמקד ולבחור מתוכם את הנושאים החשובים ביותר והמתאימים ביותר לגיל הילדים . על כן ויתרנו על נושאים מסוימים והרחבנו בנושאים אחרים . עם זאת , במדריך למורה מופיעות הצעות מגוונות להרחבה , הנתונות לשיקול דעתו של המורה . התייחסות ל שונות בין הלומדים - ספר הלימוד יהושע - שופטים מכיר בקיומה של שונות בין הלומדים , ומבקש לקדם למידה משמעותית של כל תלמיד בהתאם לסגנון הלמידה שלו , ליכולתו , לנטיותיו ולצרכיו . מפתחיו של הספר לקחו על עצמם לטפח את העצמאות של היחיד כלומד ואת יכולתו לעבוד בצוות . הדבר בא לידי ביטוי בדרכים שונות : שימוש בקומיקס כאמצעי הוראה חזותי המאפשר למידה בקצב אישי ; ניתוח הפרקים והצעות להוראת הפרקים המאפשרים הוראה - למידה הן בגישה האינדוקטיבית והן בגישה הדדוקטיבית , זו לצד זו ; הצגת צורות חשיבה ודרכי חשיבה מגוונות בכל פרק - החל בקריאה צמודת טקסט , דרך הצגת טיעון וביסוסו , הבעת עמדה , ועד לעבודה חלק א – מבוא כללי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר