עמוד:123

חוסן כלכלי של הרשויות המקומיות : היבט נוסף של קיטוב בין עיר לבין פרבר שיעור ההכנסות העצמיות בתקציבה של רשות מקומית הוא מדד המשקף את החוסן * הכלכלי שלה . מדד זה מצביע על יכולתה של הרשות המקומית לממן את פעילותה ממשאביה שלה ומשקף את מידת תלותה בשלטון המרכזי . הכנסות עצמיות גבוהות מאפיינות רשויות מקומיות בעלות מעמד סוציו-אקונומי גבוה , ובפרט רשויות מקומיות הנהנות מריכוז גבוה של עסקים ושל נכסים אחרים שאינם למגורים , שמשלמים מסים מקומיים גבוהים . הכנסות עצמיות ( של רשות מקומית ) - כספים העוברים ישירות מן האזרחים והעסקים שבתחומי הרשות המקומית אל קופת הרשות , והם כוללים - ארנונה , אגרות והיטלים שונים , תשלום עבור שירותים עירוניים ועוד . חינוך : האם נקודת אור ? עיירות פיתוח רבות התאפיינו בעשרות השנים הראשונות לאחר הקמתן במערכת חינוך שסבלה מקשיים רבים . מצב זה משתקף בנתונים על אחוז הזכאים לתעודת בגרות בשנת תשנ"ד , ( 1994 ) שהיה נמוך במידה משמעותית מהממוצע הארצי בכל ערי הפיתוח הכלולות בלוח . 5 רק ביבנה , שהפכה לעיר מבוססת בשנות השמונים , היה אחוז הזכאים לבגרות גבוה מהממוצע בישראל בשנים תשנ"ד ותשנ"ז . במהלך המחצית השנייה של שנות התשעים חל שיפור מרחיק לכת באחוז הזכאים לבגרות בערי הדרום ובערי הפריפריה בישראל בכלל . ערי הדרום התקדמו כולן על פי מדד זה , מעל ומעבר לשיפור המתון שהתחולל בכל הארץ . בשנת תשס"א היה אחוז הזכאים לבגרות באשקלון ובאשדוד מעל הממוצע הארצי , וגם בערי הפיתוח האחרות היה אחוז זה רק מעט מתחת לממוצע הארצי ( לוח . ( 5 בשנת תשס"ג ( 2003 ) היה אחוז הזכאים לבגרות גבוה במידה משמעותית מהממוצע הארצי גם בקריית גת , שעברה על פי מדד זה ערים כמו יבנה , אשדוד ואשקלון . נתונים אלה מצביעים על כך שלמרות השקיעה היחסית של רמת הרווחה הכלכלית בערי הפיתוח , ההשקעה הציבורית בטיפוח החינוך בערים אלו נושאת פירות , אולי גם בזכות התמיכה של קרנות פילנתרופיות ( נדבניות ) המשקיעות משאבים במערכת החינוך בפריפריה . בקריית גת שבה ממוקם מפעל של חברת " , "אינטל לייצור מעבדים ושבבים למחשבים , מעניקים עובדי החברה סיוע לתלמידים במסגרת תרומתם לקהילה . ואולם , הנתונים המוצגים לשנת תשס"ג לא מראים את כל התמונה . ראשית , כצפוי , אחוז הזכאים לבגרות עדיין גבוה בהרבה בפרברי הווילות ובקרב תלמידי הקיבוצים והמושבים במועצות אזוריות רבות באזור . שנית , כאשר בוחנים רק את אחוז הזכאים לבגרות שעמדו בדרישות הסף של האוניברסיטאות מתגלים עדיין פערים משמעותיים הרבה יותר , ובערי פיתוח לא מעטות , רבים מהזכאים לבגרות אינם עומדים בדרישות הסף לקבלה לאוניברסיטה . במדרג העומדים בדרישות הסף בולטים התושבים של פרברי הווילות , המועצות האזוריות וערים מבוססות ואילו ערי הפיתוח נדחקות ברובן לחלק התחתון של הטבלה . אשקלון , אשדוד וקריית גת נמצאות עדיין מעט מעל הממוצע הארצי , אך באר שבע , בית שמש , קריית מלאכי ושדרות נמצאות הרבה מתחתיו , ובפרט בולט שיעור הצלחה נמוך ביותר בשדרות ובקריית מלאכי . ? מדוע הוסיף המחבר סימן שאלה לכותרת הקטע חינוך" : - האם נקודת אור ? " השתלבותו הגדלה של אזור זה במטרופולין תל אביב ואת מיעוט האוכלוסייה הערבית ( הלוחות אינם כוללים אף רשות מקומית ערבית ) והאוכלוסייה החרדית שבו - שתי קבוצות אוכלוסייה המהוות חלק גדל והולך של אוכלוסיית המצוקה בישראל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר