עמוד:111

להקת "כנסיית : "השכל עיצוב קונפורמיות מדומה לישראליות הדומיננטית להקת " כנסיית השכל" פרצה לתודעה הציבורית בשנת 1993 עם צאת אלבומה הראשון , ועד היום הוציאה שישה אלבומים . חברי הלהקה עזבו בתחילת שנות העשרים שלהם את שדרות ועברו לגור בתל אביב . סגנון הרוק הישראלי של הלהקה , ש"מתכתב" * עם צליל הרוק המוערך בישראל , משקף את הדרך של עיצוב קונפורמיות מדומה לישראליות הדומיננטית . חברי להקת " כנסיית השכל" החלו לפעול במהלך שנות השמונים בשדרות , ולאחר המעבר לתל אביב הוציאו את אלבומם הראשון . הפעילות המוסיקאלית של הלהקה שמתקיימת בזיקה הדוקה למוסיקת הרוק , הצליל המוערך על ידי קובעי הטעם המוסיקאלי בישראל , משקפת את הניתוק של חלק מבני הנוער בשדרות מן התרבות היהודית ומהתרבות היהודית-ערבית של דור ההורים , ואת הנטייה לפעול על פי הקודים של התרבות השלטת . העניין בולט במיוחד באלבומה השני של הלהקה " קח , "שירים במסגרתו חברי הלהקה * הלחינו שירי משוררים - רחל , מאיר ויזלטיר ויהודה עמיחי - המהווים אבני יסוד באתוס הציוני הדומיננטי , וכן משיריו של חברם משדרות , שמעון אדף , ממקימי להקת " . "האצולה החיבור להוויה הישראלית-צברית וכן המרחק מתרבות המוצא באים לידי ביטוי אף בהעדר תחושת הזדהות מובהקת עם תושבי שדרות ועם יתר הלהקות שצמחו בעיר . בניגוד לחברי להקת " שפתיים" וחברי להקת " טיפקס" שמצהירים בראיונות עמם על קשר הדוק בינם לבין תושבי שדרות ומביעים עמדות ביקורתיות ביחס למציאות החברתית והפוליטית שהתהוותה ביישוב , חברי להקת " כנסיית השכל" כמעט ואינם לוקחים חלק בשיח זה . בראיונות עמם הם מצהירים כי אינם חשים צורך להביע עמדות חברתיות ופוליטיות , וכי העובדה שילדותם עברה עליהם בשדרות אינה מחייבת זאת . אולם , למרות הנאמנות לסגנון הרוק הישראלי ועל אף העדר תחושת קהילתיות מובהקת , לא ניתן להגדיר את " כנסיית השכל" כלהקת רוק תל אביבית טיפוסית . מערך התחושות המסוכסכות של חברי הלהקה ביחס לעבר המשפחתי היהודי-מרוקאי וביחס לתרבות הדומיננטית נחשף בעוצמה במיוחד באלבומם השלישי , ובמיוחד בשיר " קאנא ווחדה" ( שפירושו " ישנה , ( "אחת שיר רוק בשפה המרוקאית . בתכנית הרדיו של יואב קוטנר סיפרו חברי הלהקה על תהליך יצירת השיר : תעודת זהות - להקת "כנסיית : "השכל פעילה החל מסוף שנות ה- 80 ועד היום . הוציאה שישה אלבומים , אלבומה השביעי צפוי לצאת בחודש אוקטובר . 2010 ייחוד : סגנון רוקיסטי . באלבומם "אוטוביוגרפיה" מ- 2007 ובהופעות אחריו יצרה הלהקה עיבודי רוק חדשים , ובעזרת נגנים רבים שילבה קטעי שירה ונגינה מזרחיים וכלי נגינה ערביים בשיריה . קונפורמיות - פעולה או התנהגות בהתאם למנהגים , לכללים או לסגנונות הרווחים בחברה ; כניעה ללחץ חברתי המתבטאת בציות לנורמות ולמנהגים של מסגרת חברתית כלשהי . אתוס - מערכת של רעיונות ושל התייחסויות המאפיינת קבוצת אנשים מסוימת או סוג פעילות מסוים האופי , הרוח והגישות האופייניים לעם מסוים , לתרבות מסוימת , לתקופה מסוימת וכדומה . ? . 1 הסבירו מהם המאפיינים של להקת טיפקס המביאים לביטוי " עיצוב מחדש של הישראליות הדומיננטית" . . 2 השוואתעיצובהזהותהמזרחיתעלידיחברילהקתשפתייםלעיצובהעלידיחברילהקתטיפקס . א . מה המשותף לשתי הלהקות ומהם ההבדלים ביניהן ? ב . האם יש דרך נכונה יותר בעינכם ? נמקו עמדתכם . . 3 עם התפרקות להקת טיפקס אמר קובי אוז : " דרבקנו על דלת הישראליות , נכנסנו לסלון התרבותי , ערבבנו קוקטייל של פולקלור עברי מתוק וחריף , פיצחנו גרעינים על רצפת האירוויזיון והוספנו צבע מוזיקלי חדש לוילון על חלון המשקיף לים התיכון . מחקנו בטיפקס כמה גבולות בין מזרח למערב , פופ ורוק , מרכז ופריפריה , נוסטלגיה ועתידנות , שחוק . "ודמע כיצד משקפים דברים אלה את סגנון הלהקה ואת הדרך שבה בחרה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר