עמוד:108

שנות התשעים , שכנע את יתר חברי הלהקה לבצע מספר שירים בשפה היהודיתמרוקאית . הלהקה החלה לבצע שירים בשפה זו , אליה נחשפו חבריה בילדותם באירועים משפחתיים , וכן החלה לבצע שירים של מוסיקאים בני התקופה ילידי צפון אפריקה . לשירים הם ערכו עיבוד עדכני באמצעות כלי נגינה חשמליים , וכך עיצבו סגנון מוסיקאלי מרוקאי-ישראלי ייחודי . במקביל לתהליך זה של " חשמול" המוסיקה הצפון אפריקאית באמצעות כלי נגינה חשמליים , אוליאל חיבר באופן ספונטאני מילים בשפה המרוקאית לשיר של מתי כספי " , "נחליאלי שהיה פופולארי בזמנו . הם פנו לדודו אלהרר המפיק המוסיקאלי של כספי , גם הוא ממוצא מרוקאי , והשמיעו לו את השיר . אלהרר אהב את הגרסה החדשה של השיר , שנקרא כעת " ללה , "עישה ותיווך בין הלהקה לבין כספי וחברת ההקלטות . "פונוקול" העבודה המשותפת של חברי הלהקה עם כספי , זמר ויוצר מוערך בישראל , וכן הקלטת אלבום , "פונוקול"ב חברת הקלטות " , "מיינסטרימית יצרה " מסלול עוקף . "קסטות מסלול זה אפשר למספר יוצרים ומבצעים משדרות לחתום על חוזי הקלטות ב " פונוקול" ולא בתעשייה של מוסיקת הקסטות שנחשבה לחובבנית ונחותה , ושבה הפיקו רוב המוסיקאים המזרחיים את המוסיקה שלהם , במשך שנים רבות . מסלול זה אפשר ללהקה להציג בקנה מידה ארצי את הסגנון הישראלי-מרוקאי שעיצבה , שנגזר מן ההצטלבויות המוסיקאליות הייחודיות שהתעצבו בשדרות . על הצטלבויות מוסיקאליות אלה ועל האופן שבו הוא יוצר מוסיקה , מספר אוליאל : " אני גדלתי על רוק . עד היום אם תבוא אליי הביתה , תתפוס אותי שומע או מטליקה ופנתרה ) להקות רוק ( או מוסיקה עממית מרוקאית , בלי אמצע . אני נולדתי וגדלתי בשדרות , בבית מרוקאי אסלי . כולנו הושפענו מצד אחד ממה שקיבלנו מהשורשים , ומצד שני ממה שקלטנו ברדיו . האופי המיוחד של הלהקה בא לידי ביטוי לא רק בגיבוש הכלאה מוסיקאלית חדשה , * אלא גם בהצגה של תכנים שכמעט ואינם באים לידי ביטוי במוסיקת הפופ-רוק הישראלית . כך , לצד ביצוע של שירי אהבה המקובלים בכל הסגנונות המוסיקאליים , הלהקה שרה גם שירי חינות וחתונות , וכן שירים העוסקים במציאות החיים המזרחית המשקפים את האופן שבו נבנית הזהות המזרחית . כך , לדוגמה , השיר " ממרוקו לציון : ארץ זבת חלב , "ודבש שהופיע באלבום " מדור , "לדור עוסק בתהליך ההגירה ממרוקו ובבניית חיים חדשים בישראל . הבית האחרון של השיר מתאר את תהליך המחיקה של חלק מן הסממנים התרבותיים של ארץ האם ואת עיצוב הזהות על פי קודים ישראליים דומיננטיים . כך נכתב בשיר : " רציתם להידמות / החלפתם שמות / ז'וז'ו לא כדאי / פרחה זה שם גנאי / ליקקתם את הדבש / שלא תמיד מתק / נשפך החלב / לא בכיתם אחריו / עם כל הקשיים , השפה , החומות / תקעתם יתד ונתתם פירות . ? היכנסו לפתקית וצפו בעטיפות התקליטים של להקת שפתיים . הסבירו כיצד בא לידי ביטוי אופי וסגנון הלהקה בעטיפות האלבומים . הכלאה - מושג השאול מעולם החי והצומח ומשמעותו הפריה הדדית לשם השבחה , הרכבת זיווג של מינים שונים , לכדי יצירת מין חדש . כותבת המאמר משתמשת במושג זה כדי להמחיש כיצד הלהקות של שדרות יצרו סגנונות מוזיקליים חדשים המשלבים בין התרבות המערבית-ישראלית- אשכנזית לבין התרבות המרוקנית-מזרחית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר